Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Driftskobling af fremtidens togsæt (Jernbanen i dag)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 19/11 2015, 22:32 (3078 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Et par forsøg på nogle svar, om et faktisk ret kompliceret emne.

Driftskobling er umiddelbart et dansk udtryk, og dækker over tog der tilkobles og frakobles togsæt undervejs (herunder at disse togsæt kan køre i andre retninger end resten af toget.)

I timemodellen har man forsøgt at få rejsetiderne ned ved hjælp af ny infrastruktur, lavere køretidstillæg og bortfald af driftskoblinger. Man kan sætte det hårdt op, og sige, at en timemodel med mulighed for driftskoblinger i Odense, ville formentlig kræve en ny Lillebæltsbro, for at indhente den tabte tid.
Da køreplanen samtidig kommer i "takt" vil rejsetiden i alle relationer blive kortere, også selv om man skal skifte - eksempelvis i Vejle
Driftskoblinger forventes derfor kun for de såkaldte Superlyntog i Aarhus, hvor det er tiltænkt at kun det ene af to togsæt kører til/fra Aalborg.

Derfor skal man dog stadig kunne sammenkoble i drift (ved op og nedformeringer på endestationen). Her er der flere trends i Europa.

Generelt leveres alle togsæt med centralkoblinger for hurtig sammenkobling. Driftskoblinger ses typisk på togsæt til hastigheder på omkring de 160 km/t, idet togsæt til eks 200 km/t er noget dyrere, og derfor gerne "forlænges" med billige mellemvogne, og derfor sjældent har behov for op- og nedformeringer.
Bombardier leverer TWINDEXX Express til SBB i denne tid. De leveres i 4- og 8 vogns udgaver, og kan sammenkobles op til 4 togsæt, men er dog begrænset til 16 vogne ialt af perronlængden.

Til DB leveres fra 2016 TWINDEXX Vario dobbeltdækker motorvogne, der med de kendte dobbeltdækkervogne kan fungere som togsæt. Her har motorvognene centralkobling i fronten, mens mellemvognene kobles med alm. UIC skruekobling. Mellemvogne, styrevogne, motorvogne og sågar TRAXX lokomotiver kan leveres med centralkobling eller UIC kobling. Som hovedregel leveres motorvognene med centralkoblinger i fronten og alle andre varianter med UIC kobling. Denne løsning gør det muligt at bruge lokomotiver og vogne i "almindelige tog". Eksempelvis mellem Hamburg og Flensburg/Kiel fra K16, idet motorvognene først kommer til næste år.

SBB kører også et koncept nu, hvor ti vogns loko trukne togstammer tilkobles op til tre vogne ekstra (for på styrevognen) i myldretiderne. Her sker dat med alm UIC koblinger

Tog med gumminæser og overgangsmulighed er ikke tilladt at bygge efter maj 2017, idet nye krav til kollisionssikkerhed kræver en hvis afstand mellem togets front og førerrum.

Mvh

Lasse
Bombardier


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MO1980

Jernbanebøger

Med jernbane gennem hverdag og arbejde

Med jernbane gennem hverdag og arbejde. Pris 250 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak