Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Driftskobling af fremtidens tog (Jernbanen i dag)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 21/11 2015, 14:59 (3072 dage siden) @ ulca

Generelt (og det er med træskolængder) gælder, at togsæt til hastigheder over 189 km/t kommer i størrelser fra 4 vogne og op, men i "married pairs" dvs to vogne af gangen. Når hastigheden kommer over 189 km/t stiger kravene til bremserne, og man vil ofte se at een vogn har traktion mens den anden så har bremser. Vognene med traktion har så ikke den krævede bremsekraft, og skal derfor "følges" med en vogn, der kan bremse sammen med den (meget hurtig forklaring)
Dvs din ide med ekstra vogne, betyder, at man skal have et fire vogns togsæt med to ekstra mellemvogne, som man kan tage med til et 6 vognstog. Her vil der være en del kabler der skal samles og tjekkes, så det er ikke noget, man lige gør.
For hastigheder under 189 km/t er det muligt for en del tog. Men i andre lande, hvor størstedelen af folk også rejser i myldretiden, forsøger man istedet at lokke nye kunder til med billige billetter udenfor myldretiden, istedet for at op og nedformere. Dette gælder også for flere, der kører med lok vogne.

En lidt pudsig variant bliver DB Regios "Nord-Syd tog" mellem Berlin og Østersøen fra næste år, hvor dobbeltdækkertogsættene består af fire vogne i vinterhalvåret, mens de i sommerhalvåret får en ekstra vogn med.

Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak