Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dobbeldækker IC (Jernbanen i dag)

af mss-logoff, 23/11 2015, 15:50 (3074 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Hastigheden blev oprindeligt udlagt til 189 km/t (konstruktionskrav og pris skærpes fra 190 km/t), men er senere valgt nedsat (af DB) til 160 km/t. Togene skal anvendes på strækninger, hvor en højere hastighed ikke kan udnyttes, og så kan man jo lige så godt vælge den lavere hastighed, idet vedligeholdelsesomkostningerne så reduceres. Anskaffelsesprisen ved kontraktunderskrift var 100 M DKK pr togstamme - skal man have tog til 200 km/t får du ca 100 færre siddepladser for samme pris.

Det skyldes svjv. først og fremmest at 146'erne ikke kunne leveres med den ønskede maksimalhastighed.

Der kommer dog også en leverance af BR 147 (tosystemloks i nyt design), og de skulle angiveligt kunne køre hurtigere. Til disse lokomotiver forventes der også en bestilling af nye en-etagers vogne, der skal anvendes i den internationale trafik. Bl.a. til Danmark.

Mvh MSS


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak