Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dobbeldækker IC (Jernbanen i dag)

af mss-logoff, 24/11 2015, 20:43 (3068 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

BR 147 (TRAXX AC3) leveres også kun til 160 km/t, da DB ikke har behov for at køre hurtigere med dem. De 27 IC dobbeltdækkerstammer der leveres har hele tiden været planlagt til 160 km/t. Det er i rammeaftalen på 800 vogne, at man har diskuteret 189 km/t for eventuelle senere serier.

Nja, i starten var 189 km/t ganske officielt på tale. Da det ikke umiddelbart var realiserbart blev det til 160 "til at starte med". Flere formodede derfor at det ville ske med 187'erne og de vogne der leveres med dem. Er det ikke tilfældet kommer vi næppe til at se dobbeltdækkere med den hastighed overhovedet.

Oprindeligt var en 200 km/t TRAXX planlagt, men DB råder umiddelbart over maskiner nok til høj hastighed, og ser en bedre økonomi i 160 km/t, hvor denne hastighed er høj nok.

Tankerne om nye lok-trukne togstammer bølger lidt frem og tilbage. Der bliver først afgjort noget i 2017 (hvor et udbud skal starte). Af diverse nyhedsgrupper fremgår at tanken er at genanvende BR 101 og styrevogne, mens de ældste "mellemvogne" udskiftes.

Genanvendelse af 101 og gamle styrevogne med nye mellemvogne? Den hører utvivlsomt til i kategorien "ammestuesnak"..
101'erne og Styrevognene holder højest 10-15 år endnu.
De nyeste IC vogne moderniseres for tiden en sidste gang og fra omkring 2025 udrangeres de sammen med 101'erne der er slidt ned til den tid. Indtil da bør det moderniserede materiel + de nye dobbeltdækkerstammer og ICE'erne række.
Det der investeres i fremadrettet er en ny materielgeneration, ingen lappeløsninger.

>Dertil kommer at DB stadig har "plads" i rammeaftalerne med Bombardier (Dobbeltdækkervogne og el lokomotiver / 160 km/t) og Siemens (ICx / 200-250 km/t).

Ja, aftalerne er stadig åbne. Og derfor brygges der alle vegne.
Faktum er at til den internationale drift kommer DB til at mangle egnede tog, og her er nye lokomotivtrukne tog på tale da man finder flersystemtogsæt for dyre, imens lokomotiver med flersystem-udrustning derimod er standardvare. Men det vil så omvendt kræve endnu en vognfamilie hvilket heller ikke virker optimalt. Hvad det ender med må tiden vise...

Mvh MSS


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak