Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Banedanmark-direktør sigtet for embedsmisbrug (Generelt)

af Peter Christensen, 28/11 2015, 08:37 (3071 dage siden) @ UTJ

Det er faktisk en ret sjov tråd dét her.
Som tilskuer, der ikke har en disse med jernbaner at gøre (andet end en fritidsbacille), så er det ganske underholdende at se diverse mønstre og ikke mindst hvad der ikke skrives!

Holdningerne deler sig lidt i to og intet i min verden er sort/hvidt; alt er en grå-tone - det er bare hvor grå! Denne sag er typisk hvor begge (både Hr. Ravn og BDK) befinder sig i en gråzone.
Jurister kan bruge frygtelig lang tid på at fordele skyld (xx% til John Doe og yy% til Jane Doe) og denne sag vil være ren guf i den retning.

En ting, som er værd at notere sig, er at meget af sagen i pressen fremstilles fra Hr. Ravns side. Få stiller sig kritisk hertil......hvorfor? Der kommer meget lidt fra BDK, så det er svært at få to synsvinkler på sagen.
Meget kan siges om BDK - håndtering syntes ret klodset - men hvorfor alle de dér krumspring for at udelukke Ravn's firma? Der er noget løst om sikkerhedsforhold, men meget lidt konkret.
Skulle det nu være sikkerhed eller mangel på samme, som er årsagen til balladen, så kommer næste spørgsmål "hvordan er proceduren for at udelukke underleverandører, som har en skidt sikkerhed?"
Eller er det endnu værre - ingen mulighed for udelukkelse?
Det håber jeg ikke er tilfældet, for så har jeg taget min sidste togtur.
Måske er det en mellemvej med en i praksis ubrugelig procedure?

I mit daglige job er der også en del fokus på sikkerhed og vi har (som firma) en ganske god historik. Vi ved også hvordan vi kan blive lagt ned skulle vores sikkerhedsstyring vise sig ubrugelig (en ting er at have alle procedurene, men hvis de ikke følges eller det ikke kan bevises at de følges + at der sker "dumme ting"; ja så er vi sq på den!). Til at starte med vil gode kunder falde fra (= færre penge i kassen) samtidig med at henstillingerne regner ned over os. Sker der ikke noget, så er der et par certificater, som kan inddages (af myndighederne). Det bliver svært at rejse firmaet oven på sådan en tur og det er også meningen med reglerne.
Trods "kopieringsforsøget" i jernbanesektoren, så kender jeg ikke nok til at vide hvorledes cowboyder-firmaer kan stoppes. Oplysning ønskes.

Er det en af "mine" underleverandører, som smutter ved siden af dydens smalle sti, så er mit liv noget lettere. Jeg kan bare lade være med at bruge det firma....mailadressen forsvinder ganske som at telefonen ikke ringer. Naturligvis får kollegaerne besked - bare for at sikre os mod yderligere ballade andetsteds i butikken.
Men når det offentlige skal lege privat - ja, så kan man ikke lave sådanne udelukkelser.
Jeg er ikke misundelig på BDK at de skal finde en vej med en tydeligvis ret aggressiv person, men det fritager ikke BDK for at gøre det korrekt.

låst
5873 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak