Flensburg - ny banegård! (Generelt)
For at komme nærmere ind på emnet, skal man nok studere "Gutachten zur zukünftigen Bahnstruktur Flensburg", på dansk "Rapport om den fremtidige bane-udvikling Flensborg" , som er bestilt af Flensborg by, Regionaltrafik Schleswig Holstein (NAH.SH), Region Syddanmark og Aabenraa Kommune (se også linket til nævnte i første oplæg til Flensburg - ny banegård). Indtil videre har jeg kun fundet denne rapport, skrevet på tysk og den er ret omfangsrigt med fire mulige banegårdsvalg.
Meningen er jo at finde det bedste placeringssted for en fælles dansk/tysk grænsebanegård, hvis det kommer så vidt. Såfremt denne plan vil kunne realiseres, kommer det til at koste mange millioner og jeg vil tro, placeringen for denne personbanegård vil komme til at ligge enten i Flensburg-Weiche (Sporskifte) eller lidt nord for Weiche ved Langberger Weg (CittiPark). Meningen med denne fælles banegård er jo ikke kun at nedbringe togtiden (ca 7 min.) på strækningen Hamburg - Aarhus, men også at tilbyde brugere af toget, nord og syd for landegrænsen, hurtigere og bedre tilkørsel med bl.a. mere parkeringsplads etc., end ved de nuværende stationer i Padborg eller Flensborg.
Men der er mange spørgsmål åben endnu i henhold til en fælles dansk/tysk banegård, som suverænitetforhold (grænsekontrol), kørsel med dansk eller tysk elektrisk togmateriel pga. af de forskellige strømsystemer, som idag har deres endepunkter på Padborg st. Godt nok kan de fleste godstogs-lokomotiver bruge begge systemer, men for persontog bruges i den grænseoverskridende togtrafik dieseltogsæt, men jeg går udefra, at man i fremtiden også vil finde en hvis andel el-togsæt med tostrømsystemer, som kan indsættes f.eks. mellem Jylland - Flensborg - Hamburg eller København - Femernbælt - Hamburg.
Men lad os nu se, hvad fremtiden bringer og om man i det hele taget vil ofre mange millioner Euro/DKK i nævnte projekt, men man har lov at sige, første skridt er taget.