Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skinner der ligner et vaskebræt (Generelt)

af Nordexpress, 8/2 2016, 10:20 (2997 dage siden) @ Niels Riis Ebbesen
redigeret af Nordexpress, 8/2 2016, 10:44

Jamen det er vel netop en følge af, at hele traceen er bevægelig, dels skærvelaget, dels grus- og jordlag, og påvirkes af regnvand. Over tid skal ballasten derfor renoveres.

Modsætningen er betonstøbte traceer, der især anvendes på højhastighedsstrækninger som Köln - Frankfurt Flughafen, Inn tal strækningen og i de ny alpetunneller. Men DB brændte jo nælderne ved renovering af strækningen Hamburg - Berlin, hvor en betonstøbt tracé begyndte at smuldre efter få år og måtte genopbygges. Det ligger vel nu en halv snes år tilbage.

Man må tænke sig, at når man "låser" én faktor som ballast og skinnestreng, må sliddet på hjul og skinner være anderledes - måske større - end hvor faktoren ballast er bevægelig.

Her er nogle overvejelser i den retning:

Schotter oder feste Fahrbahn?

Og en lille pædagogisk video fra Schweiz af nyere dato:

Der Verschleissfaktor Fahrbahn


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Valby Gasværk
Valby Gasværk

Valby Gasværk åbnede i 1907 og fik fra starten leveret kul fra gashavnen i Københavns havn via en 5 km lang jernbane ejet af gasværket. Her er historien om Valby Gasværks jernbane, lokomotiverne og vognene.

Læs mere

DSB MX1022

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak