Paris RER tostrømstog (= bicourant) (Generelt)
Iflg. denne wikipedia forklaring - som hermed gengives - trafikeres RER Ligne B med to-strøms tog, 1500 V DC og 25.000 V. Overgang foregår med automatisk sænkning af pantografer og efterfølgende opløftning.
Nettet nord for Gare du Nord er 25.000 Volt enfaset vekselstrøm (SNCF), syd for er RATP område med 1.500 V DC.
Den underjordiske station på Gare du Nord er tostrøms og det praktiseres således, at det ankommende tog fra lufthavnen mod syd sænker pantografen for inde på stationen at få 1.500 V DC til start.
I retning syd mod nord skifter togene modsætningsvis fra 1500 uden for til 25 kV på Gare du Nord og viderekørsel.
RER linie E er den eneste med kun én strømtype, 25 kV.
(PS: Lyder pudsigt nok som to her i hovedstaden velkendte spændinger!)