Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Langelandsbanen - lokomotivet Harboør (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/2 2016, 18:31 (2994 dage siden) @ Mogens Christensen

Ved anlægget af Langelandsbanen havde Fibiger og Villefranche først tipvognstog på øen i forbindelse med anlægget af banen.
Da der var lagt skinner fik de et tenderlokomotiv og nogle grusvogne til øen til transport af skinner, sveller og grus. Ved færdiggørelsen af opfyldningsarbejdet, har der været en arbejdsmaskine "Harboør" (lokomotiv?). Min oldefar fik knust en arm mellem arbejdsmaskinen "Harboøre"og en grusvogn ved færdiggørelsen af banen. Er der nogen der kan hjælpe med oplysninger om disse lokomotiver ??
Jeg har hørt at der findes oplysninger på lokalarkivet i Slangerup, men en henvendelse har ikke givet resultat.


Jeg ved ikke, hvor meget det kan hjælpe dig. Min farfar var en form for entreprenør/underentreprenør på Langelandsbanen. Vi har tidligere været inde på ham - og lokomotivet Harboør - her:

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=31486

Billedlinket i det oprindelige indlæg er gået dødt, men et nyt er her.

Jeg er sikker på, at indistribaneeksperterne kan fortælle mere.

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

  • Langelandsbanen - Mogens Christensen, 8/2 2016, 18:08 [*]
    • Langelandsbanen - lokomotivet Harboør - Thomas Boberg Nielsen, 8/2 2016, 18:31
    • Langelandsbanen - Stefan, 9/2 2016, 06:31
Indsend billederSvenska-lok

Jernbanebøger

Ib Spang Olsens bedste

Ib Spang Olsens bedste. Pris 220 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak