Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Var: DSB A vogn - Nu B-vogn (Generelt)

af pediHg, 8/2 2016, 23:27 (2993 dage siden) @ Peter Andersen

Hej Peter,

som Jan skriver kom B vognene vidt omkring; nemlig til Narvik og Rom.
Så kan man næsten ikke komme længere væk.

Jeg har aldrig været i Narvik, men til gengæld 10 gange i Rom og i maj skal jeg igen.
Desværre er det med fly nu, for intet kan konkurrere med fly.
Flybrændstof koster under halvtres øre literen, så der kan jernbanetransport ikke være med!

Nå, men min første gang til Rom var i en B vogn; - hele vejen!

Det var i 1969-70, hvor jeg gik på Akademisk Studenterkursus og der lyder meget højrøvet, men det var det slet ikke.

Vi havde mange aktiviteter, der ikke lige havde med skolegangen at gøre og én var at hente udlejningsbiler rundt om i Europa.
F. eks. kom Ole en dag og spurgte om ikke vi ville med til Rom og køre nogle biler hjem.
Han havde arbejdet hos Pitzner Auto i Trommesalen, og senere Carlet (?) og han fik arrangeret at vi kunne hente 15 biler.
Vi var alt i alt 25, som fik togbilletten betalt og så noget til tilbageturen. der fuldt ud dækkede benzin og færge og mere til.

Vi mødtes på Hovedbanen kl 16 fredag i begyndelsen af efterårsferien og kørte sydpå - jeg var helt vild af spænding!
Afgang her vist med et af Gunnar W.s dejlige billeder af Mz 1401:
[image]
Her er et skilt fra en senere Alpenexpress, som klogeligt kun havde vogn til München (foto pediHg).
[image]
Det var et skilt jeg engang lånte og jeg vil gerne hænge det tilbage i Alpenekspressen, men jeg kan ikke finde den....
Hvor er den?

Udover fantastiske løbeegenskaber, har B vognen vinduer, der kan åbnes og det er yderst vigtigt for en god rejseoplevelse.
Man skal hænge der både ved udkørsel fra Hovedbanen, flere steder på Sjælland og så i Rødby.
Puttgarden og udkørsel naturligvis udkørsel fra Hamburg HBF mon ikke en 103 - det var også stort - meget at se på.

Der var ikke noget med liggeplads, men som 20-21 årig er det jo ikke et problem med siddeplads hele vejen; - herregud det var kun 27 timer plus forsinkelse...
Et par gentlemen lagde sig op i bagehylderne og så var der bedre plads til os andre og så hjalp det vel også med lidt sprut...

Jeg forstod aldrig hvorfor B vognen ikke blev i München; den var begyndt at virke træt...

Nå; - en pragtfuld tur hængende i vinduet op mod Brenner med et kæmpetog, der så måske sådan ud:
Bemærk Europabrücke i baggrunden (foto WC):
[image]

Senere kom vi til Brennero og hvis man hang langt ud af vinduet, kunne man se at vi kørte ind med sænket pantograf.
Senere kom den østrigske maskine retur til Østrig med rangérmaskine.

Et af de fantastiske italienske dobbeltlokomotiver tog over og trak os til Italien.
Det så måke sådan ud med E645 i 1968 (foto and copuright Brian Stephenson):
[image]

På et tidspunkt mente FS åbenbart ikke det var et berømt tog mere og vi stoppede ude på bøhlandet, hvor meget få passagerer stod på, deriblandt en kvinde stod på med høns i bur!

Da B vognen ved 21 tiden om aftenen næste dag rullede ind på Roma Termini var vognen mør.
Tænk på hvor mange gange hjulene havde drejet!
Og så skulle den vel retur til København næste dag om morgenen - sikke kvalitet!
Jeg var også mør, men vi gik ud i Rom og spiste en pragtfuld aftensmad og fik vin og så i seng.

Jeg besluttede at jeg skulle prøve sovevogn, men det er en anden historie...

venligst
pediRoma


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak