Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Togplan i Nordjylland smuldrer (Generelt)

af andersj, Aalborg, 9/2 2016, 15:31 (2998 dage siden)

Det forsinkede signalprogram medfører at man planlægger først at køre efter den nye plan fra december 2019. Følgende er kopiret fra dette notat: https://edocfiler.rn.dk/Udvalg%20for%20Infrastruktur,%20klima,%20kultur%20og%20milj%C3%...

Uden nyt signalanlæg i Vendsyssel vil det ikke være muligt at køre fast halvtimesdrift, som ellers
planlagt. Men det vil være muligt at udvide de perioder, hvor der allerede i dag kører to tog
i timen. I en lang række tilfælde vil det også være muligt at udføre sammenhængende togløb
fra Aalborg til Skagen/Hirtshals.
Forbindelserne i Hjørring og Frederikshavn mellem regionaltogene indbyrdes, og mellem Lyntog
og Regionaltog, og forbindelserne mellem regionaltog og IC og Lyntog i Aalborg vil forblive
nogenlunde uændrede.
Der opnås færre skifter i Hjørring og Frederikshavn, og lidt flere skifter i Aalborg, pga skiftet fra
9 til 6 gennemgående Lyntog til Frederikshavn.
Omkring, og syd for Aalborg, giver det forældede signalanlæg ikke mulighed for forbedringer i
denne etape.
Det bliver ikke muligt at køre to gennemgående regionaltog i timen mellem Skørping og Hjørring.
I denne etape vil der således ikke blive tale om en sammenhængende nærbane mellem
Skørping og Hjørring.
Det nuværende signalanlæg giver kun plads til tre tog i timen mellem Skørping og Aalborg. Der
bliver derfor ikke plads til to nærbanetog i timen, sammen med lyntoget og IC-toget, men kun
et. Indtil signalsystemet også er udskiftet her, bliver IC-toget derfor nødt til fortsat at standse
ved alle nærbanestationer, for at opretholde halvtimesdrift på nærbanen. Dette er ikke indeholdt
i DSBs kontrakt med Ministeriet, og vil kræve en særlig aftale med Ministeret og DSB.
Side 3 af 3
Den anden afgang i halvtimesdriften kan udføres som i dag, med et tog der kører frem og tilbage
mellem Skørping og Lindholm, men afgangen vil blive forsøgt integreret med en af regionaltogsafgangene
nord ud af Aalborg.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Faxe Jernbane - FJ
Faxe Jernbane - FJ

Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak