dværsignal (Generelt)
Sådan var det engang, men efter Borup-ulykken er sikringsanlæggene efterhånden bygget om så togvejenes endepunkt vises med farvet lys.
Langt fra alle anlæg et ombyggede til at vise togvejsendepunkt med rødt lyst. Det er kun ved større ændringer i eksisterende anlæg, at de skal ombygges til at vise rød i togvejsendepunktet.
På nuværende sikringsanlæg skal tog passere ofte flere dværge på forbikørsel tilladt, men dværgene har ingen betydning for tog.
På 69 anlæg har dværgene er mere aktiv rolle i forbindelse med HKT. Her kan et indkørende tog godt møde et dværgsignal visende 'forbikørsel forbudt' (FF), hvis stationen er udført med perrondelepunkt, som gør at et tog kan holde med perron samtidig med at et andet tog er under indkørsel (må passerer indkørselssignalet), her vil en dværg før perronen kunne vist FF, hvis det første tog ikke har forladt perronen, og skal derfor standse før dværgen.