Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Øresunds-tog skal styrke Svendborgbanen (Jernbanen i dag)

af Peter Christensen, 11/2 2016, 21:52 (2989 dage siden) @ Gæst

Det er sq et simpelt regnestykke....

t = C2-C1/a

C2 - 180 km/t
C1 - 0 km/t
a - her må vi gætte lidt. Lad os sige at nedbremsningen går med 0,9 m/s2 og accelerationen med 0,75 m/s2 (både MF og ER er spec. til 1.0 m/s2 for positiv acceleration, så vi ligger lige en sjat lavere af hensyn til slid, mulighed for at hente forsinkelser samt biofilm, der skulle være meget udbredt på de kanter (og Marslev)).

Det giver så 152,2 sek.

Beholdes værdierne for a, men hastigheden sættes til 165 km/t (det er vidst deromkring IC'erne normalt kører), så fås 142 sek.

Så der ryger hurtigt 2-3 min på den konto.....og med et lyntog, som er ret tæt på (overhalingen sker i Od), jamen så kan selv en halvstuderet røver som jeg se at den nok ikke er helt god.....

Om BaneDanmark er teoretisk i sin tilgang til køreplaner. Tja, bedste eksempel er vidst fra Kystbanen hvor trafikstyrelsen fandt på køreplanen.....det gik ikke godt. Efter et bedre inkompetanceslagsmål endte det med at BaneDanmark fik alt mht. køreplaner. At det så kneb gevaldigt for operatøren at stille med togsæt og personale - det er en anden fortælling.
PS: NÅR DSBs udgave af Komiske Ali igen-igen hyler op om forsinkede tog fra Sverige, så spørg ham lige om hvormange forsinkede tog DSB sender til Sverige og om det er de samme tog, som kommer for sent til DK......løbsplaner levner vidst ikke meget plads til at hente tid hinsidan.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak