Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Banedanmark og Offentlighedsloven - I (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/2 2016, 21:13 (2995 dage siden)
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 12/2 2016, 21:52

Tålmodige læsere i dette forum vil måske kunne huske, at det indtil videre er lykkedes, at få Banedanmark til at offentliggøre Tjenestekøreplan Gods (TKG).

Banedanmark gør det dog ikke af sig selv. En eller anden skal søge aktindsigt, hvorefter Banedanmark sender køreplanen til vedkommende, som så kan lægge den på internettet.

Jeg overlader det trygt til læserne at vurdere, hvad skatteyderne får ud af det.

Andre tålmodige læsere i dette forum vil måske kunne huske, at det indtil videre er lykkedes, at få Banedanmark til at offentliggøre toganmeldelser for strækningen Randers-Lindholm med tilbagevirkende kraft - dog med den særlige variant, at Banedanmark mente, at man først ville offentliggøre toganmeldelserne, efter de var udløbet. Den sag vil jeg vende tilbage til på et senere tidspunkt, når der foreligger en afgørelse.

Herudover verserer der tre sager om samme emne. Disse sager er ikke afgjort endnu. Jeg vender tilbage til dem, når der er afgørende nyt.

Midt i det hele dukker der i dag så en lidt spøjs afgørelse op i femte sag. Jeg havde bedt om at få tilsendt toganmeldelser for strækningen Randers-Lindholm udstedt i januar måned.

"Normalt" plejer Banedanmark at sende mig de ønskede toganmeldelser (uden at overholde tidsfristen om 7 arbejdsdage). De modtagne toganmeldelser plejer at være "ucensurerede". Det er de ikke denne gang. Til gengæld er Banedanmark nu begyndt at "censurere" i toganmeldelserne. Jeg overlader det trygt til læserne at vurdere overstregningernes aktualitet.

Banedanmark begrunder overstregningerne med de samme begrundelser, som de oprindeligt anvendte i deres afvisning af at offentliggøre TKG (økonomisk skade henholdsvis statens sikkerhed). (Banedanmark frafaldt senere argumentationen f. s. v. angår TKG.)

Bedøm selv. Jeg lugter ikke hverken transport af kongehuset, militæret, uran eller lignende under de sorte streger og afgørelsen vil blive anket.

Endelig er der sket det nye, at Banedanmark har vedlagt et par toganmeldelser, som ikke er udløbet endnu. Måske nogen af jer kan have glæde af dem (med det forbehold, at de sagtens kan være erstattet af toganmeldelser, som Banedanmark (endnu) ikke har udleveret.) Toganmeldelserne gengives nedenfor. Klik på link under toganmeldelserne for pdf-filer.

Nærmere følger, når der er nyt i sagerne.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]

[image]

[image]Se toganmeldelsen som pdf-fil her.

[image]

[image]

[image]

Se toganmeldelsen som pdf-fil her.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak