Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Rullende materiel ejet af DJM. (Generelt)

af keld ⌂, Malling, 13/2 2016, 15:32 (2988 dage siden) @ keld

Den sidste liste omfatter Godsvogne. Det kan være lidt svært at hitte rede i de enkelte vognes litra og nummer, idet mange af vognene i tidens løb flere gange har været ombygget og/eller omlitreret. De enkelte vognes livsforløb kan følges i databasen.


[image][image][image][image]


Tilsammen omfatter de fire lister 213 enheder, hvoraf 52 enheder har mere end 100 år på bagen. De ældste enheder, 2 personvogne er fra 1854. For enkelte enheders vedkommende er det kun vognkassen, der er bevaret. Noget kan måske være ophugget uden at det fremgår af databasen. Hvis alle 213 enheder kobles sammen i en lang række, ville den kunne nå fra Københavns Hovedbanegård til lidt før Valby!!! Det kræver over 3 km sporplads (netto) til opbevaring!!! Meget af dette materiel er i dag ikke offentlig tilgængeligt.

Men er det realistisk at bevare, restaurere og vedligeholde alt dette materiel? De sidste 30-40 år er der konstant fra regeringens side blevet råbt om nedskæring, rationalisering og effektivisering. Og man skal ikke tro at det stopper.

DJM råder i dag over en stor samling modeller i Odense af jernbanemateriel i størrelse 1:10. Mon man i DJM har tænkt på at udvide denne fine samling med udvalgte modeller af de i alt 213 bevarede museumsenheder, der hermed kunne skrottes? Modellerne skulle naturligvis placeres i remisen og præsenteres med moderne informationsteknologi så de ville virke tiltrækkende på publikum. Det ville ikke kræve nær så meget opbevaringsplads på et i dag stærkt reduceret og intensivt udnyttet spornet, og det ville kun kræve en minimal udgift til vedligehold. Fremstilling af modellerne kunne måske foregå som projektarbejder ved de tekniske skoler?

Af hensyn til DJMs medlemmer og andre jernbanenostalgikere (kald os bare nørder) bør man dog, efter min mening, indtil videre bevare materiel til dampudflugter på ”lange skinner” så længe det sikkerhedsmæssigt er muligt. Dette materiel kunne passende stationeres i Roskilde/København og i Randers. I Odense kunne man så på remisens mange opstillingsspor koncentrere sig om udstilling af nogle få enheder i 1:1 med særlig historisk værdi, en udvidet og moderniseret modelsamling, publikumstrækkere som Thomas tog, legeområde med BRIO byg-selv, veterantog ud ad havnesporet og til Fruens Bøge m.v.

Undskyld, det var bare lige nogle tanker, som strejfede mig!

M.v.h.
Keld Zumbach


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak