Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tysk rigsrevision: Femernsundbroen trues af lukning (Generelt)

af andersj, Aalborg, 17/4 2016, 18:41 (2930 dage siden) @ Gæst

Det er synd og skam, ikke mindst fordi når/hvis den bro skal lukkes for al trafik uden at et alternativ er klart, så bliver eneste mulighed for at komme til/fra fastlandet hhv Femern et skib. Evt kan måske re-aktivere den gamle færge-forbindelse, omend dennes faciliteter vist skal re-etableres.
Vi har i det mindste mulighed for at tage en bil eller togbus via Farø-broen.


Ja, de tider hvor en ivrig dansk trafikminister tilbyder at betale det hele er da forbi, heldigvis.
Tyskerne er ikke særligt ivrige efter at få den forbindelse over Femernbæltet, det ser man på den noget slæbende sagsbehandling af de nødvendige infrastrukturudbygninger i Tyskland, som forbindelsen over Femernsund jo også er en del af.

De danske politikere bør have det i tankerne, og være klar over at økonomien i hele Femernprojektet kan kome på tynd is hvis infrastrukturen i Tyskland ikke kan klare trafikken.

>.
Det bliver sikkert nødvendigt at lukke for jernbanetrafikken i perioder, hvor der bygges jernbane på begge sider af Femerbælt.
Hvis det også bliver nødvendigt at lukke for vejtrafikken, fordi der mangler en bro over Fehmarnsund, bliver ramaskriget nok så højt, at det kan høres helt til Bruxelles:-D Ejerskabet (kapitalfonden) bag færgerne Rødby-Puttgarden vil nok udgøre en stor del af hylekoret ;-)

Hvad jernbanetrafikken angår så er det ikke så slemt, det er lige så hurtigt at køre via. Fyn/Jylland til Hamburg som over Rødby Færge.
Over Rødby er hurtigste forbindelse 4 timer og 44 minutter og over Fredericia 5 timer og 8 minutter inklusiv 9 minutters skiftetid i Fredericia. Hvis man kører udenom Fredericia og ikke stopper ved de små stationer i Sønderjylland kan man sagtens komme ned på 4 timer og 40 minutter over Fyn/Jylland.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak