Aarhus Letbane nu - fra SHS (Generelt)
I bemærkningerne til lovgrundlaget står der om gods:
"Anlægget mellem Aarhus H og Grenaa er i dag udformet til
kørsel med godstog, men strækningen benyttes ikke i dag til
godstog. Såfremt der i fremtiden skal køre godstog på strækningen
mellem Aarhus H og Grenaa er parterne bag aftalen
indforstået med, at disse kun må køre om natten og samtidig
skal banen være lukket for passagertrafik."
Dette er i praksis nok et fata morgana, da der i forhold til det påkrævede fritrumsprofil mellem perron og letbanetog, sandsynligvis ikke vil kunne levnes plads til godstog. Perronforkanterne må derfor nødvendigvis skulle afmonteres, hver gang et godstog (eller lidt større skinnekørende vedigeholdelsesmateriel) skal passere en perron.
Evt. godskørsel på Grenåbanen vil desuden fordre, at Århus Letbanes godkendelse som infrastrukturvalter også omfatter godskørsel.