Aarhus Letbane nu - fra SHS (Generelt)
I Kassel har de ved hjælp af sporskifter og et spor nærmere perronen løst en tilsvarende opgave.
Ingen tvivl om det kan lade sig gøre rent teknisk, men er økonomien med også? Der skal jo anlægges sporskifter ved samtlige standsningssteder ... og etableres sikringsanlæg. Det bliver ikke bare dyrt men rasende dyrt, både i anlæg og vedligeholdelse.
Så: Løsningen bliver sikkert en anden
Se bare med terminalen i Hirtshals, der mangler mindre end det der kræves på Letbanen for at godstogene kan køre, og alligevel bliver det (heller) ikke lavet.Aluminiumstoget døde jo af at der ikke var kapacitet hverken på Grenåbanen, eller på Tønderbanen undtagen i nattetimerne, problemet var bare at man ikke kan køre et godstog fra Tønder til Grenå på én nat, så godstoget måtte holde pause dagen over et eller andet sted. Det gider hverken godskunde eller operatør, og så ved vi hvordan det går.
.
Det er kun politikere og andre uden forstand på jernbane, der ikke ved hvor komplekst det i virkeligheden er. Og enig: Glem alt om godstrafik på Grenå-banen. Det kunne have ladet sig gøre i dagtimerne på den eksisterende jernbane, hvis der var blevet anlagt flere krydsningsstationer, men med letbanen, nej!
Hvem kan for øvrigt forstille sig et godstog med farligt gods passerer under DOKK1 i dagtimerne - eller i det hele taget?