Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nyt regionaltogsystem rammes af ændringer (Generelt)

af andersj, Aalborg, 29/4 2016, 21:25 (2916 dage siden) @ Gæst.

Anden fase forventes at starte i december 2018 efter at det nye signalsystem er udrullet:
-1 tog i timen Skørping-Skagen (1/3 afgange bliver mellem Aalborg og Frederikshavn erstattet med DSB ICL)
-1 tog i timen Skørping-Hirtshals
-Myldretidstog Hirtshals-Hjørring, Hjørring-Frederikshavn og Frederikshavn-Skagen 1 gang i timen.

Tredje og sidste fase forventes at starte i ca. 2020 efter at der er blevet etableret dobbeltspor nord for Lindholm og syd for Hjørring station:
-1 tog i timen Skørping-Skagen
-1 tog i timen Skørping-Hirtshals
-1 ICL tog hver tredje time København-Frederikshavn
-Myldretidstog Hirtshals-Hjørring, Hjørring-Frederikshavn og Frederikshavn-Skagen 1 gang i timen.

Desuden vil Region Nordjylland gerne lade et tog ved middagstid udgå for at få plads til et godstog.

..
Det kunne være interessant at se en køreplan. Det lyder vel optimistisk at tro, at der kan køre så mange tog på den enkeltsporede strækning fra december 2018.
Mon ikke dobbeltspor på en del af strækningen i 2020 er en del af nordjydernes våde drømme? Der er ikke besluttet (eller undersøgt) noget om dobbeltspor i Nordjylland endnu, selv om der kan blive brug for et sådan hele vejen fra Aalborg til Hjørring, med alle de mange tog man taler om at køre.

Der er ingen forskel på antallet af tog nord for Aalborg på første og anden fase. Halvtimesdrift køres der allerede i dag i myldretiden mellem Aalborg og Frederikshavn samt på Nordjyske Jernbaners strækninger.

Der er i Togfonden afsat penge til at udvide kapaciteten mellem Aalborg og Hirtshals. Ingen ved om dobbeltsporet bliver til noget men pt. er det planen og det er det man arbejder ud fra. Hvis regeringen vælger at fjerne dette projekt fra Togfonden må man jo arbejde ud fra de nye realiteter.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak