Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny IC4/IC2 statusrapport (Generelt)

af Fysikeren, 30/4 2016, 11:38 (2908 dage siden) @ jmp

IC2 er en kæmpe fejlanskaffelse.

Det oprindelige formål var at lave et sidebanetog, der i et snuptag kunne kobles på fjerntog, så sidebanerne fik bedre direkte forbindelse med København. Fremdriften i IC4's multipeldrift er så lav, at multipeldrift mellem IC2 og IC4 aldrig kommer til at ske.

IC2 er så tung og sløv, at det er uegnet til skinnebusdrift på sidebanerne. Her er masser af bedre alternativer.

IC2 passer heller ikke særlig godt til de kommende elektrificeringer og til den formodentlig kommende opsplitning og delvise salg af DSB, når deres gæld er betalt.

Det er svært at få øje på noget at bruge IC2 til og det kunne forklare, hvorfor ingen interesserer sig for dette tog.

Det sidste er jeg ikke helt enig i. Det er jo planen at hæve hastigheden på en række sidebaner i Jylland til 140-160 km/t, hvilket er for meget for Lint og Desiro, såvidt jeg ved. Dermed ville der kunne være brug for IC2 i det Midtjyske, indtil man køber nye dieseltog.

Jeg ved godt strækningerne er udliciteret til Arriva, men deres kontrakt udløber en dag, og staten kan kræve, at der bruges nogle tog som DSB skal udleje. Eller man bruger den model, at staten ejer togene og stiller til rådighed for en operatør.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak