Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Nyt regionaltogssystem rammes af ændringer. (Generelt)

af Ove Nygaard, 30/4 2016, 12:24 (2916 dage siden) @ Gæst.

Mon ikke dobbeltspor på en del af strækningen i 2020 er en del af nordjydernes våde drømme? Der er ikke besluttet (eller undersøgt) noget om dobbeltspor i Nordjylland endnu, selv om der kan blive brug for et sådan hele vejen fra Aalborg til Hjørring, med alle de mange tog man taler om at køre.

Kære Gæst m. fl.

Interessant læsning med mange hypotetiske betragtninger. Jeg vil stilfærdigt gætte på, at "det omtalte dobbeltspor" skal fortolkes som en plan om at etablere et par krydsningsstationer mere mellem Lindholm og Hjørring, f. eks. "genåbne" et par af krydsningsstationerne, som blev fjernet i forbindelse med etablering af fjernstyring af Vendsysselbanen i sin tid. Det gav lange afstande mellem krydsningsmulighederne, men "man" fandt, at køretiden mellem disse var acceptabel til den eksisterende køreplan. Ved uregelmæssigheder har det dog vist sig, at forsinkelser "slår igennem", når der ikke kan forlægges krydsninger, og disse forsinkelser har bredt sig til hele hovedstrækningen syd for Aalborg m. v. Tidligere krydsningsstationer, som vel stadigvæk har "ledige arealer", nævnes i flæng: Hvorupgaard, Tylstrup (hvor jeg under udlæsning fra pakvognen tabte en bundløs kasse fisk ned på den grusbelagte perron via min selvbetalte uniform under afløsning i 1961, så jeg måtte "vaske sild" (og uniform), inden kassen blev afhentet af modtageren (som blev underrettet om "fadæsen"), måske Hæstrup (kunne i sin tid anvendes i nødsfald med ladespor som "krydsningsspor"), og for fuldstændighedens skyld, så var der mellem Hjørring og Frederikshavn krydsningsstationer i Sønderskov og Tolne, som også er væk. F. s. v. angår strækningen mellem Hjørring og Hirtshals har jeg et eller andet sted læst, at der er stipuleret en krydsningsstation i Vidstrup, hvor der (vist nok) også tidligere har været en sådan.
Og så lige "min kæphest" (en af dem): Når det nu ser ud til, at ERTMS alligevel er forsinket, så kunne man måske overveje at indkorporere i sikringsanlægget den ændring, som for længst er foretaget spormæssigt i Frederikshavn, så Nordjyske Jernbaner og DSB kan køre ind på og ud af Frederikshavn station uden "at køre i vejen for hinanden". Ja, det "koster penge" at indføre ændringen, når ERTLMS alligevel kommer og skal indbygges, men det gør det principielt også i den daglige drift, når "man afventer kørsel på fjendtlige togveje". Men her skal "en gammel banemand" nok sige: Duk og væk.:-(

Bedste hilsener

Ove af Erritsø
som trådte sine "baneungdomssko" i Vendsyssel 1951 - 1953:-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak