Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

"Signal"-problemer (Jernbanen i dag)

af gæsten, 30/4 2016, 18:37 (2911 dage siden) @ gaest

Utroligt vi her i Danmark ikke kan købe tog eller nyt signalsystem, der virker fra dag et. Hvad går galt i dag, i forhold til før i tiden hvor tingene fungerede med det samme.

Det er utroligt man indkøber et nyt signalsystem der så åbenbart ikke virker alligevel, så har man glemt det ene, så det andet. Så undskylder man sig med vi havde ikke lige tage højde for det eller det, eller noget kom bag på os......


Det er åbenbart en generel kultur der gælder i forbindelse med offentlige indkøb. Togsæt, signalsystemer, redningsheligkoprere, IT systemer... Jeg er spændt på hvlike jagerfly politikerne beslutter sig for. Dem der står på jorden og måske en gang bliver vestens bedste, eller dem der faktisk allerede flyver.

Mht til signalsystemet, så frygter jeg at den forventede kapacitetsforøgele ikke nås. I dag opstår flaskehalse på grund af manglende sporkapacitet. Det kan godt været at tog med mange stop giver flaskehalse, men hvis der er brug for de tog, så skal de også være der. Så er der altså dybest set mangel på sporkapacitet.
Jeg frygter at der ogstår nye flaskehalse på steder hvo rman ikke har haft flaskehalse før. Sporkapaciteten kan meget vel være, der men "systemet" kan ikke håndtere så mange tog på så lidt plads, heller ikke selv om de kører på hvert sit spor, og der således ikke nødvendigvis er sporkonflikt mellem dem alle.

Hvad der sker hvis systemet går ned er i en kategori helt for sig selv.
Hvis der ostår problemer i dag, kan man hjælpe sig med lokalbetjening, indkoble AG-drift osv, hvor det er muligt, så der kan køres noget.
Men hvis de nye signalsystemer går ned? Det bliver noget af en opgave at dirigere et halvt hundred tog via radio, og sporskifterne kan man ikke stille om.

....
For mig lyder det mere som at leverandørerne Siemens, Alstom og Thales ikke kan levere varen - og i hvert fald ikke til tiden og i den fornødne kvalitet. Der er vel skrevet kontrakter, som de skal leve op til.
Til S-banen leverer Siemens et nøgleklart og afprøvet system, siger de. Men har de taget den forkerte nøgle med fra Tyskland?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak