Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nyt regionaltogsystem rammes af ændringer (Generelt)

af en gæst, 1/5 2016, 18:38 (2910 dage siden) @ andersj

Der er i Togfonden afsat penge til at udvide kapaciteten mellem Aalborg og Hirtshals. Ingen ved om dobbeltsporet bliver til noget men pt. er det planen og det er det man arbejder ud fra.

Der må være foretaget nogle trafikale analyser, som ender ud i, at der er behov for dobbeltspor lige netop der. Kan man se det konkrete forslag nogen steder, for der må jo være noget på tryk?


Der er ikke noget offentligt tilgængeligt information om forslaget, men Banedanmark har i 2015 foreslået flere forskellige muligheder for at udvide kapaciteten mellem Hjørring og Aalborg.
Problemet i dag ligger på at det tager 17 minutter at køre Hjørring-Brønderslev med stop i Vrå og det er 2 minutter for lang tid til at kunne nå at krydse i Brønderslev ved halvtimedrift. Derfor er der ophold i Hjørring på 9 minutter og i Vrå på 3 minutter samt krydsning i Hjørring, Vrå og Sulsted.
Hvis man kan nå til Brønderslev og krydse så kan man også nå helt til Lindholm og dermed sparer man at et tog skal ind og vige i Sulsted.

Hvis Banedanmark har foreslået - eller bare gjort sig overvejelser om - ændringer i infrastrukturen, havde man nok hørt om det. Tanker (og drømme for den sags skyld) er noget svære at nedfælde på et stykke papir;-)


Brev fra Region Nordjylland til Adm. Direktør Jesper Hansen i Banedanmark

Svar fra Jesper Hansen til Region Nordjylland

Informationerne om at det er Hjørring og Lindholm løsningerne man arbejder videre på har jeg modtaget 29/4 2016 pr. mail fra Region Nordjylland.

Bortset fra det er der ingen problemer med at køre tog i ren 30-minutters takt mellem Aalborg og Hjørring uden at holde længere tid på stationerne. Anderledes bliver det, hvis man vil også køre tog ind imellem halvtimes togene. Her er det en god ide at lade DSBs ICL køre i halvtime togenes køreplan mellem Aalborg og Hjørring (-Frederikshavn) for at undgå dette.


Ja man kan godt køre 30-minutters takt Hjørring-Aalborg men skal togene videre til Frederikshavn og/eller Hirtshals bliver der ophold i Hjørring. Det er også derfor at der så længe jeg kan huske har været lange stationsophold i myldretiden mellem Aalborg og Frederikshavn, primært for myldretidstogene.
At lade ICL erstatte et regionaltog er en løsning som også bruges i de første faser, men det betyder også at når der skal køres fx. godstog skal enten et regionaltog udgå eller aflyses. Det optimale er at have 5 kanaler i timen Hjørring-Lindholm hvilket man får når/hvis hele planen udmøntes.
Man skal også forvente at hvis lyntoget er forsinket sydfra kan det hurtigt blive nødvendigt at aflyse det Aalborg-Frederikshavn-Aalborg for ikke at ødelægge trafikken.


Du skal i svaret fra Banedanmark hæfte dig ved ordet/begrebet "screening". Hvad Banedanmark fortæller er, at man udpeger nogle anlægsprojekter, for på forhånd at kunne vurdere, i hvilket omfang disse er VVM-pligtige. Der er meget lang fra igangsætning af sådanne forundersøgelser til at projekterne bliver til noget (de kan jo bremses netop af en sådanne screeninger). Sælg nu ikke skindet før bjørnen er skudt - og håb ikke på for meget.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Dsb godsvogne 1965-2001 - Litra E til U

Dsb godsvogne 1965-2001 - Litra E til U. Pris 460 kr.

Læs mere

ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak