Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dampfspeicherlok (Generelt)

af gaest, 3/5 2016, 18:31 (2886 dage siden) @ Niels Munch

Lokomotivet her er forsynet med en falsk skorsten. Der er absolut ingen gund til at den type lokomotiv har en skorsten på det sted, normalt plejer den at være på bagsiden af førerhuset.

Grunden til at denne type lokomotiver har været i drift næsten ind til for nyligt, er at de er så utroligt enkle. På almindelige lokomotiver er der kedelrør, rørvægge, fyrkasse, støttebolte, osv, der er tæring og materialer der opfører sig forskeligt ved varmeudvidelse. På denne her type lokomotiver er "kedlen" bare en stor velisoleret trykbeholder. Der er ingen hedeflade, og derfor mindre tæring. og skal beholderen endelig skiftes, ja så kan trykbeholdere laves på mål, det er ikke den store kunst.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak