Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Hurup Thy stationsskilt, hvorfor yderligere stedbetegnelse

af Ove Nygaard, 4/3 2011, 07:44 (4774 dage siden) @ Steff

Kære alle!

Slår man op i Wikipedia under HURUP, finder man følgende:

Postnummeret er 7760 HURUP THY, der derfor KUNNE være årsagen til det, der står på stationsskiltet.
Altså byens, i postterminologi og derfor åbenbart det mest korrekte, navn er rettelig HURUP THY. I daglig omtale sikkert kun HURUP.
Hurup er en mindre stationsby i Thy med 2.752 indbyggere (2010). Byen er opstået efter anlæggelsen af jernbanen Struer - Thisted i 1882, og var i årene 1970 - 2006 kommuneby i den nu nedlagte Sydthy Kommune. Byen er nu en del af Thisted Kommune som hører til Region Nordjylland. Hurup har haft et stagnerende befolkningstal siden 1980'erne, ligesom resten af området har været præget af affolkning.
Byen er beliggende ca. 30 kilometer fra større byer som Nykøbing Mors, Thisted og Struer.
Kendte fra Hurup Thy:
Maleren Jens Søndergaard boede i byen i sin barndom og ungdom.
Musikeren Johnny Hansen fra bandet Kandis er opvokset og bor i byen.
Musikeren Bjørn Hansen (far til Johnny Hansen)

Det samme gør sig gældende for RUNGSTED, der postnummermæssigt hedder RUNGSTED KYST, hvilket jo så også stationen hedder.
I øvrigt står der om RUNGSTED:
Rungsted er en bydel i byen Hørsholm i Hørsholm Kommune ved Øresund nord for København. Postdistriktet og byens station hedder Rungsted Kyst. Hørsholm centrum ligger to kilometer vest for Rungsted. Ved Øresundskysten ligger Rungsted Havn, som er en lystbådehavn.

Så ovenpå denne meget akademiske snak om mellemrum og i mit tilfælde åbenbart god tid;-) , ønsker jeg alle en fortsat – forhåbentlig - god fredag.

Hej Steff.

Den forklaring med, at Thyboerne har længere mellem ordene, er nu ikke så tosset!:-D
Sagt med andre ord, så er de mere ordknappe. Så vidt jeg husker, er du ikke fra Thy - eller Mors for den sags skyld.

Jeg har iøvrigt i min pure ungdom afløst på Hurup Thy station, som var - og er - den største mellemstation på Thybanen. Og havde flest togkrydsninger, hvilket også vidnene om "storheden". Ligesom stationen var normeret med en stationsforstander, om hvem der (også) kunne fortælles mange anekdoter.

Ved sikkerhedsmeldinger brugte vi alene "Hurup", men i slige seriøse stunder bør man jo heller ikke være tvivl om, hvor i landet man befinder sig.

Også god weekend herfra - det var da "en sød tråd", knægten startede.

Bedste hilsener

Ove
ikke Mors dreng:-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Hectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak