Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

OHJ Nr 5 kedel (Generelt)

af Steff, 24/5 2016, 16:28 (2891 dage siden) @ UTJ

Jeg går ud fra at du ikke kender reglerne eller set dem, men som en almen vidende ting noterer, at kedlen, ny som gammel, skal kunne holde et bestemt tryk. Ja, det ville da være ønskeligt!:-)

Hvis en gammel nittet kedel er blevet kasseret og ikke kan repareres, bliver den nybyggede kedel udført i svejst stål og som i tilfældet med kedlen til OHJ 5 en svejst kobberfyrkasse. Og denne kedel opfylder selvfølgelig alle gældende regler herfor. Dette fordi der nu findes et EU regulativ for at give ensrettede bestemmelser og dermed mulighed for at kedler kan bygges i hele EU, bare de overholder de givne bestemmelser. I EU regulativet er der ikke opført noget som helst om nittede kedler, og hvorfor skulle man da også det!!

I Danmark er det nu FORCE (ex. Teknologisk institut) der godkender kedlerne. En svejst kedel kan bedømmes ved en kontrol af svejsningen og så ilagt nogle dertil anvendelige formler, for at se om kedlen opfylder de gældende krav.

Bl.a. fremstilles nye kedler i MEININGEN nu kun ved svejsning og koster, afhængig af størrelse, normalt flere millioner kroner stykket.
Kedlen på ODIN replicaen er fremstillet i svejst stål. Hvad skulle en nittet kedel også gøre godt for her, når den alligevel ikke kan ses p.g.a. kedelbeklædningen!!

Som det er mig bekendt, KAN en kedel fremstilles i ENGLAND som nittet. Den koster jo selvfølgelig en ganske pæn del mere end en svejst og derfor nok uden for rækkevidde for nogen som helst klub eller museum. Og spørgsmålet er, om den kan godkendes herhjemme eller falder under en anden kategori. Dette har jeg ikke viden om og kan derfor ikke udtale mig om dette.

Ved en nittet kedel er der så mange forskellige målinger der skal tages hensyn til, at alene dette vil både komplicere og ikke mindst fordyre processen. Bl.a. om nittehullerne er lockede eller borede, hvilken afstand, lasker, emnetykkelse etc.

Så kedlen på OHJ 5 er den eneste rigtige og fornuftige mulighed der er, alt andet en illusion.

Og som en egen lille tanke, og en absolut privat bemærkning. Første gang herhjemme en nittet gammel kedel knalder eller på anden måde viser svaghedstegn, er veterantogskørsel med nittede kedler nok slut:-( :-( :-( !!

Med venlig hilsen

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak