Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Materiale fra møde 24. maj mellem DSB og Transportudvalget (Trafikpolitik)

af Scharfenberg, 27/5 2016, 12:44 (2884 dage siden) @ Peter Christensen

IC3 er ikke unge mere, styresystemerne er fra "engang i 80'erne" (og dermed digitale oldsager) som det ikke er let at finde stumper til.
DSB er ganske enkelt fanget i den klassiske "IC4 kommer snart og så gør vi ikke så meget ved resten".
Dermed kom temmelig meget focus til at ligge på IC4 og resten blev - mere eller midre - glemt. Der har nok været en medarbejder hist og her, som har forsøgt at gøre opmærksom på den forsatte nedslidning af materiellet. Jeg vil gætte på at "filtrene" til topledelsen har fjernet dette brok over virkeligheden.....effektivt.
Da IC4 ikke rigtig kan så meget - det blev faktisk den møllesten om halsen som frygtet - så er DSB faktisk endt med en ret dårlig flåde af materiel.

IC4 eller ej har DSB en meget uhomogen flåde (10 forskellige litra), og det er ikke optimalt. Først og fremmest fordi det er dyrt og ineffektivt at vedligeholde så mange forskellige tog. Jeg tror, at de seneste 30-40 års trafikpolitik også er en del af forklaringen på DSB's nuværende materielsituation. I den ideelle verden ville DSB have 3 togtyper:
1. S-tog
2. Regionaltog
3. Fjerntog


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak