Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kundeservice eller mangel på samme i forb. med automatudkald (Generelt)

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 29/5 2016, 00:13 (2862 dage siden) @ andersj

Det er især sjovt at se på Hjørring station hvor der både er Banedanmark og Rejseplan skærme der viser de næste afgange. Der er ofte stor forskel på hvad de to viser især ved forsinkelser. Det er dog altid Banedanmark skærmen der er korrekt da den til dels basere sig på GPS signaler fra togene og dels på input fra trafiklederne rundt omkring i landet.

Generelt prøver teknologien at give en masse brugbar information automatisk, men det gør ikke godt altid. Det ses for eksempel jævnligt i det kolde nord, at et lyntog, xx, er så forsinket fra København, at det bliver afkortet til enten Aarhus eller Aalborg, og at et andet togsæt kører som 800xx i de oprindelige tider fra Aarhus eller Aalborg.

I så fald får jeg, der bruger lyntoget mellem Lindholm og Brønderslev og har tilmeldt mig Rejseplanens opdateringer, at vide, at mit tog er aflyst. Det er bare erstattet af et nyt tognummer i samme tider og kommer ikke helt fra København, men kun fra Aarhus. I realiteten er der ikke noget, der aflyst, men det fortæller Rejseplanen ikke desto mindre, og den gør mig ikke opmærksom på toget, der kører i stedet for det "aflyste".

PS: Vendsysselsbanens infoskærme er sjældent til megen hjælp ved forsinkelser. De kan have svært ved at give meningsfuld information, når ovenstående sker. Og hvis et tog er forsinket, tager computerne ikke højde for, at togene heroppe nordpå ikke bare kan krydse på fri bane, hvorved den forventede afgangstid tit afviger fra det, der faktisk kan forventes.

--
Thomas Rasmussen
[image][image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak