Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tysklandstog med lokomotiver og vogne i fremtiden (Generelt)

af ulca, 29/5 2016, 08:37 (2888 dage siden) @ gaest

Skal vi ikke vente og se om den Fehmernforbindelse overhovedet bliver til noget, og i givet fald hvornår?

Jeg tror personligt på at den nok skal blive til noget, omend det nok ender med indvielse tættere på 2030 end 2025. Husk på at såvel Storebælt og Øresund blev udskudt flere gange, med de tidligste forslag helt tilbage i 1960erne.

Hvis det viser sig at især godstog får glæde af den forbindelse, så er det vel stadig fint for os danskere idet det frigør plads på Storebælt når transitgods kan køre direkte.
I øvrigt kan den forbindelse give kortere rejsetid til såvel Hamborg som Berlin, sidstnævnte via Büchen (en forgreningsstation på Berlin - Hamburg og Lübeck - Lüneburg), her kunne man køre hurtigere EC mellem Berlin / Hamborg og København, måske med samling/deling i Lübeck (ligesom IC-tog herhjemme som køre samlet København - Odense (og omvendt) og videre til/fra nord-/midt-/sønder-jylland).
Det har også været foreslået at der skulle køre regionaltog over Femern Bælt, som enten Øresundstogene eller EuroRegional (som i vores InterRegional) for at skabe en ny region omkring Femern Bælt.

I øvrigt er der vel ikke nogen som siger at det skal være DSB eller DB som kører disse tog, det kan jo også være at andre operatører vil påtage sig opgaven.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


DSB MH392Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak