Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tysklandstog med lokomotiver og vogne i fremtiden (Generelt)

af Niels Bak, 29/5 2016, 12:13 (2888 dage siden) @ ulca

At jernbaneforbindelsen over Femern især handler om gods og har gjort det hele tiden er ingen hemmelighed. Der er simpelt hen ikke kapacitet over Storebælt til den vækst i godsmængderne som man regner med. Alternativet er at få skubbet endnu mere over på lastbiler.

Men alligevel er det lidt forstemmende, at ambitionsniveauet for persontrafikken åbenbart er så lavt (både hos DSB, DB og politisk i begge lande) både for at holde trafikken "i live" indtil forbindelsen er færdig og for tiden efter åbningen. Især "storbyaksen" København-Lübeck-Hamborg burde kunne trække en betydeligt større traffik end i dag, også af folk, der ikke vil sidde og rasle i en bus. Det er jo allerede nu ret ofte de eksisterende tog er udsolgt.

Desværre ligger alt underdrejet i IC4-skandalens kølvand. Men det burde være soleklart at der skal investeres i materiel til ruten som opfylder i hvert fald tre krav:

1: Tostrømstog, så der ikke skal rodes rundt med lokomotivskift.
2: Materiel der kan udnytte den højere hastighed på banen. Om ikke de 250 km/t, som er muligt Kbh-Ringsted så i hvert fald 200 km/t som Sydbanen forholdsvist enkelt kan opgraderes til og som vel også bliver standarden for de nybyggede strækninger i Tyskland. Personligt er jeg helt ligeglad om det er togsæt eller lokomotiver og vogne. Det skal bare virke og kunne udnytte mulighederne.
3: Materiel nok til i hvert fald timedrift i spidsbelastningsperioderne morgen og eftermiddag, og gerne hele dagen igennem.

Og ja, det er tydeligt, at der er en forsigtig integration i gang, f.eks. i forhold til antallet af tyske studerende i Danmark. At man stadig på dansk politisk niveau hænger fast i en tyskerringeagt, der ikke regner Europas rigeste delstat i den internationalisering, som man ellers holder mange skåltaler om og som har gjort København meget godt, det er ret ufatteligt.

Alligevel så tror jeg nu ikke man vil se helt samme trafikspring som over Øresund, og i hvert fald ikke med samme hast. Øresundsbroen forbinder to stærke storbysamfund med universiteter, virksomhedshovedsæder osv. og bringer dem inden for pendlerafstand (ca en time eller halvanden hver vej). Det kommer Femern ikke til, da regionerne tættest på umiddelbart er ret tyndt befolkede og har haft problemer med erhvervsudviklingen. Jeg er faktisk ikke sikker på, der på nuværende tidspunkt er grundlag for regionaltogsdrift på tværs af bæltet, med mindre man mener det er værd at bruge pengene på det som en art regionaludviklingsstøtte. Forbindelsen giver nogle muligheder for Lolland, Falster, Femern og Østholsten, men der står ikke på samme måde en række virksomheder klar til at udnytte et nyt stort arbejdsmarked.

Men mindre end Øresundstogenes timinuttersdrift kan også gøre det...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak