Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tysklandstog med lokomotiver og vogne i fremtiden (Generelt)

af Niels Bak, 29/5 2016, 23:29 (2860 dage siden) @ gaest

Og ja, det er tydeligt, at der er en forsigtig integration i gang, f.eks. i forhold til antallet af tyske studerende i Danmark. At man stadig på dansk politisk niveau hænger fast i en tyskerringeagt, der ikke regner Europas rigeste delstat i den internationalisering, som man ellers holder mange skåltaler om og som har gjort København meget godt, det er ret ufatteligt.


Det er ret ufatteligt ja. Kapacitetsprognoserne giver plads til IC timedrift, foruden godstrafikken. Der ser ikke ud til at være sat kapacitet af til et regionaltogssystem der på nogen måde kan binde grænselandet sammen. Jeg vil ikke engang bruge Øresundsregionen som et eksempel på hvor godt det kan være, for kørslen der er gag på gang noget af en prøvelse for pendlerne.
Desuden vil jeg stadig godt se den forbindelse over Fehmern uden flaskehalse, og romantiske mekaniske Stellwerke med snoretrækssignaler og manuelle overkørlser i Tyskland. Nyt signalsystem, ja bevares.

Hvor stor viljen er til internationale fjerntog i Europa må stå hen i det uvisse. Det viker ikke ligefrem som noget der har nogen videre prioritering. Schengen samarbejdets fiasko med at håndtere flygningestrømme gør resten til at gøre internationale tog i Europa mindre attraktive.

Der er kapacitet nok. Indtil man får lavet endnu en Øresundsforbindelse, så er der mere godskapacitet over Femern og Storebælt end der kan ekspederes videre til Sverige. Jeg kan ikke huske hvor, men formentlig i materialet til den danske VVM af tunellen (eller måske af opgraderingen af banen på dansk side), så er der skrevet et grænseoverskridende regionaltog ind. Men jeg mener ikke der var lavet nogen form for vurdering af grundlaget, og det er jo under alle omstændigheder ikke spor bindende for køreplanen, hvad der står i en sådan VVM.

Og så er der faktisk satset voldsomt på grænseoverskridende forbindelser flere steder i Europa de seneste år, ikke mindst i trekanten London-Paris-Køln/Amsterdam. Men her har man jo også bygget egentlige højhastighedsbaner. Det har man så valgt ikke at gøre Kbh-Hamborg, men derfor skal man da få det bedst mulige ud af de opgraderinger man laver under alle omstændigheder, og de to byer ligger tæt nok til, at der kommer en korridor med attraktive køretider - hvis altså togtype og kapacitet matcher det.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Der kommer altid en sporvogn

Der kommer altid en sporvogn. Pris 310 kr.

Læs mere

Hectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak