Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

spoiler på ME 1503 (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 6/6 2016, 12:57 (2852 dage siden) @ M Thomsen


Netop derfor er udstødningen forlænget, som det ses på billedet du linker til.:-)

Eller også køres der med diesellokomotiver der ikke udleder så meget forurening. Udstødningen på BR 245 og BR 246 (TRAXX) der kører for DB Regio, NOB og Metronom er ikke forlænget. Her er udledningen af partikler reduceret ved kilden. Tilsvarende er der heller ikke problemer med kørsel med Siemens ER 20 diesellokomotiver.

Da problemerne med udstødningsgasser i DD-vogne dukkede op for 15-20 år siden i det tyske, blev udstødningen på BR 218 forlænget, og på alle dobbeltdækkervogne fra 2003 er indsugningen flyttet til ned på siden, hvor røgen i Tyskland ikke når til.

Vognene DSB har er fra 2003 generationen, men røgen fra ME kommer altså helt ned til indsugningen på siden, hvilket ikke ses i Tyskland. Så udover at udstøde flere partikler end lokomotiver i Tyskland, udstøder ME dem altså også på en måde, så røgen kommer "et andet sted hen", end det kendes fra Tyskland.

Problemet med ME kan derfor ikke helt sammenlignes med de tyske problemer.

Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Lokomotivfabrikker

Jernbanebøger

Der kommer altid en sporvogn

Der kommer altid en sporvogn. Pris 310 kr.

Læs mere
Hectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak