Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Hurup Thy stationsskilt, hvorfor yderligere stedbetegnelse

af Ove Nygaard, 6/3 2011, 08:05 (4771 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Tommy nævner Hurup og Thomas -tidligere på dagen- Rungsted, der begge, ikke har andre tilsvarende stationsnavne som forvekslingsmulighed. Som "gammel" billetsælger ("gammel" både på den ene og den anden måde :-) ) kan jeg sagtens forestille mig, at man i støjfyldte rum, ventesale eller stationskontorer, kan høre fejl af f. eks. Hurup og Husum og i særdeleshed Rungsted og Ringsted. I sidste tilfælde er jeg helt sikker på, at det var udtaleligheden, der var årsagen til tilføjelsen "Kyst".

[/b]> Hvordan det er i vore dage blandt de få billetsælgere, der er tilbage, ved jeg ikke, men i mine yngre år skelnede man også i jernbanekredse mellem f. eks. "Sorø", der udtaltes som vanligt, og [Såldrød], der var udtalen for "Solrød" på nuværende Køge Bugt-bane.

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=nastved-prasto-mern-banen---npmb

Hej Erik.

Som også "gammel" billetsælger, måske endnu ældre end du, som iøvrigt leverer nogle fremragende bidrag - second to none - til dette forum, har jeg så, inden denne "tråd rinder ud", en lille forvekslingshistorie, som godt nok stammer fra Sjælland:
"I gamle dage" inden man fandt på at kalde Lillerød for Allerød, og hvor der også var støjfyldte rum omkring de stakkels billetsælgere, kunne Lillerød let forveksles med Hillerød. Det var sikkert det her i Jylland så berømte "københavnervid", der fandt på, at kunderne skulle bede om en billet til "Lillebitterød" for ikke at blive forvekslet med Hillerød. I dag er det jo andre "problemer", der forvirrer, bl. a. at der ikke altid er lige mange zoner mellem to stationer, men det afhænger af rejseretningen. Men det er en helt anden historie, selv om den har lidt med "mellemrum" at gøre.:-D

Bedste hilsener

Ove af Erritsø


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

HectorrailIndsend billederDSB K552

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak