Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fremtidens Tog - Seneste nyt hastighed i timemodellen (Trafikpolitik)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 24/6 2016, 14:40 (2856 dage siden) @ Danni

Driftskoblinger: Jep, det har stor interesse, og også så stor, at jeg ikke vil/må fortælle detaljer her i et åbent forum. Dog kan jeg for Bombardiers vedkommende afsløre, at det ikke kommer til at tage længere tid end i dag. Men der er et forbehold: Vi kender stadig ikke detaljerne i ERTMS/ETCS BL 3, og derfor er der risiko for, at togene ifm driftskoblinger skal gennem en større re- konfigurationsøvelse aht ETCS. Konceptet med driftskoblinger bør også genovervejes i forhold til omkostningerne ved nye tog. Populært sagt falder prisen pr sæde, hvis der kommer flere vogne (mellem de dyre førerrum), og hvis togsættene bliver for lange, kan man ikke koble med så mange togsæt. Eksempelvis vil prisen for 3 vogns, 4 vogns hhv 6 vogns TWINDEXX Ekspress være omtrent 93, 100 hhv 140 mio kr (2014 priser eks moms) . Samtidig er der ikke længere gennemgang gennem togsæt, så personaleomkostningerne ved kørsel gennem Storebælts tunellen (personale pr togsæt) skal også indregnes. Det er ikke en helt nem opgave, DSB sidder med her...

Odense -Aarhus på 55 min. hvis man ikke vil Vejle Fjord broen? Her er alternativet formentlig mere en ny bane Kauslunde - Vejle komplet med ny Lillebæltsbro!
Muligvis vil 300-320 km/t på den nye Vestfyn bane kombineret med ny bane ved Hasselager kunne give nok. Kurvestyrede tog er ikke nok.

Forskellen mellem 230 km/t TWINDEXX Express og en 250 km/t ICE4/ICX mellem Odense og Aarhus (via ny Vejle Fjord bro) er omkring 7 sekunder i den "rå" køretid, inden der indregnes køretidstillæg. Hvis der kun kommer ny bane på Vestfyn, vil TWINDEXX Express komme hurtigst til Aarhus - men ikke på 55 min. Heller ikke ved at anvende muligheden for kurvekompensation (ikke kurvestyring) som TWINDEXX Express også har.

Mvh

Lasse
Bombardier


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MZ1417Indsend billederBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak