Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fremtidens Tog - Seneste nyt (Trafikpolitik)

af andersj, Aalborg, 24/6 2016, 19:55 (2862 dage siden) @ Scharfenberg

DSB har som sådan ikke brug for nye regionaltog lige med det samme. Der skal købes nye lokomotiver til at afløse ME, men ellers er det nok begrænset hvor mange regionaltog DSB skal købe de kommende år.


Mja, både og. I 2021 kan der køres 200 km/t mellem København og Nykøbing F., og fra 2023 kan der køres med eltog. Eller også er det omvendt. Det kræver en ny generation af regionaltog. Kalundborg-Holbæk-København får man også mest ud af, hvis man køber nye tog, der kan udnytte hastigheden op til 180 km/t (Roskilde-København). Men i en overgangsperiode skal der rigtignok nye lokomotiver til de eksisterende 160 km/t dobbeltdækkervogne. Bemærk dog at hvis der ikke elektrificeres mellem Roskilde og Kalundborg lige foreløbig - og Nykøbing F - Ringsted først elektrificeres i 2021-2023 - skal man faktisk ud og have nye diesellokomotiver (ikke ellokomotiver) inden alt for længe (sic!)

Sådan som planen er nu er at der indkøbes og leveres 26 ellokomotiver i 2019 til de sjællandske regionaltog og evt. til at fremføre internationale tog sandsynligvis København-Hamburg over Fyn/Jylland.
Det er hvad DSB selv har sagt.

Der vil så nok stadig blive en del af de nyeste ME lokomotiver i drift i nogle år frem mens de ældste udrangeres i 2019/20.
Man forventer også at kunne indsætte markant flere IC4 på både Syd- og Nordvestbanen i nærmeste fremtid for at kunne frigive dobbeltdækkerstammer til Slagelse-Østerport-(Helsingør) systemet der skal afgive IR4 til Esbjerg-Østerport systemet.

Der er faktisk også kun et regionaltogssystem i Tyskland der kører hurtigere end 160 km/t (selvom infrastrukturen tillader højere hastigheder) og det er Nürnberg-München-Express. Så det er ikke givet at selvom man kan køre 200 km/t så kommer regionaltogene til det.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak