Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Fremtidens Tog - Seneste nyt hastighed i timemodellen (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/6 2016, 20:21 (2862 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 24/6 2016, 20:36

Odense -Aarhus på 55 min. hvis man ikke vil Vejle Fjord broen? Her er alternativet formentlig mere en ny bane Kauslunde - Vejle komplet med ny Lillebæltsbro!
Muligvis vil 300-320 km/t på den nye Vestfyn bane kombineret med ny bane ved Hasselager kunne give nok. Kurvestyrede tog er ikke nok.

Forskellen mellem 230 km/t TWINDEXX Express og en 250 km/t ICE4/ICX mellem Odense og Aarhus (via ny Vejle Fjord bro) er omkring 7 sekunder i den "rå" køretid, inden der indregnes køretidstillæg. Hvis der kun kommer ny bane på Vestfyn, vil TWINDEXX Express komme hurtigst til Aarhus - men ikke på 55 min. Heller ikke ved at anvende muligheden for kurvekompensation (ikke kurvestyring) som TWINDEXX Express også har.


Jeg taler ikke om Odense-Aarhus uden Vejle Fjord broen. Jeg taler om Odense-Aarhus med Vejle Fjord broen, ny bane på Vestfyn og ny bane Hovedgård-Hasselager. Som jeg læser rapportens side 12, vil det kræve kørsel med 250 km/t ad de tre nævnte strækninger for at komme ned på 55 minutter Odense-Aarhus.

Hvis jeg læser rigtigt, må det betyde, at der skal anvendes materiel, der kan køre 250 km/t, og jeg har endnu ikke set sådan materiel præsenteret. For god ordens skyld: Jeg har ingen præferencer over for firmaer. Jeg spørger udelukkende til, om sådan materiel findes.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak