Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fremtidens Tog - Seneste nyt (Trafikpolitik)

af SEB, 26/6 2016, 22:04 (2855 dage siden) @ Scharfenberg

Så synes egentlig også at Stadler Flirt er et ret godt bud. Og hvis ikke jeg læser helt forkert på Wikipedia, så findes det både som elektrisk OG som DIESEL tog!!! Så den med at dieseltog ikke er "hyldevare", det passer da vidst ikke? >


Ifølge DSB's programchef for togindkøb, Jürgen Müller, er 85 % af alle tog købt til det europæiske marked (vist nok) de seneste 5(?)-10(?) år eltog. Dvs. kun 15 % er diesel. Og kigger man på dieseltog til 200-250 km/t er det virkelig et nicheprodukt. Så jeg tror roligt, man kan konkludere, at dieseltog til høje hastigheder ikke er hyldevarer - slet ikke sammenlignet med udbuddet af eltog.

Grunden til at de fleste tog i dag er til el, er vel fordi det snart sagt "kun" er Danmark der stadig kun kører med diesel tog på stort set alle primære strækninger? Selv er jeg stor tilhænger af elektrificering af alle strækninger. Og der er vel også gode grunde til, at de fleste andre lande bruger eltog i større udstrækning, end vi gør? Men det er jo nok ikke praktisk eller særlig realistisk, at alle strækninger bliver elektrificeret? Og så er det da godt, at der faktisk KAN købes hyldevare-tog der kører diesel! Det påståes jo ellers, at man ikke kan købe dieseltog som hyldevare - Hvilket altså så er en løgn? At de så ikke er helt så hurtige som eltog er en "biting", da jeg antager, de stadig er ligeså hurtige som de dieseltog vi faktisk bruger i dag?
Man kunne jo tænke sig, at man brugte dieseltog på "sidebanerne", og så eltog på de primære strækninger, hvor der er færre stop, og hvor hastigheden derfor kan være højere, end hastigheden typisk vil være på sidebanerne - Men det er vel egentlig også det der arbejdes hen imod?

Erling.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billederSvenska-lok
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak