Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Status for ERTMS og ETCS pr. 31. marts 2016 (Trafikpolitik)

af steenth, 1/7 2016, 09:30 (2850 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen
redigeret af steenth, 1/7 2016, 09:42

Så er der en ny status tilgængelig - denne gang pr. 31. marts 2016:

http://www.ft.dk/samling/20151/almdel/tru/bilag/323/index.htm


Jeg bed mærke i følgende afsnit:

Udviklingen af den såkaldte ERTMS niveau 2, baseline 3 er en forudsætning for udrulningen af Signalprogrammet, da den definerer de tekniske specifikationer for den ERTMS-version, der tages i brug i Danmark.
En særlig udfordring har været specifikationen for transmission af togkontroldata over GSM-R radiosystemet (ETCS over GPRS – forkortet EoG). Denne transmission er nødvendig for at kunne befærde jernbaneknudepunkter med høj trafikintensitet som f.eks. Københavns Hovedbanegård.
Transport- og Bygningsministeriet, Trafik- og Byggestyrelsen og Banedanmark har i fællesskab løst udfordringerne omkring specifikationen gennem gentagne drøftelser med Det Europæiske Jernbaneagentur og EU-Kommissionen. Der er fundet en kompromisløsning, hvorefter Danmark i en periode anvender de i Signalprogrammet forudsatte EoG-principper for kommunikation ved trafikknudepunkter og først senere overgår til de EoG-principper, som er indeholdt i baseline 3.5.0., der blev vedtaget i februar 2016.


Hvad går denne midlertidige løsning ud på?
Kommer den midlertidige løsning til også at omfatte tog på ruten mellem Padborg og Peberholm?

Banedanmark måtte fryse specifikationerne på et tidspunkt inden 3.5.0 var færdig og nogle af de ændringer har Banedanmark måtte taget med, men ikke alle, da det vil forsinke signalprojektet.

Den Danske Banekonference 2016 blev der fra DB Schenker Rail Scandinavias side udtrykt utilfredshed med de mange overgangsløsninger, som alle skal gennem en dyr godkendelse af udstyret i førerrummene, og det gælder antageligt også de øvrige operatører med tilsvarende trafik. Det er derfor dårligt nyt, hvis ovenstående betyder endnu en overgangsløsning. Lyspunktet i ovenstående må derfor være de sidste otte ord: "baseline 3.5.0., der blev vedtaget i februar 2016." Så er der da trods alt udsigt til, at der ikke dukker yderligere overgangsløsninger op.

Jep. Det er meget positiv at det er kun en dansk national tilpasning.... imodsætning til 2.3.0d, hvor man skal have et hav af nationale tilpasninger med. Mit indtryk at leverandørerne samler alle nationale tilpasninger i deres versioner af mobiludstyr, så ikke alle operatører skal håndtere det enkeltvis. Og version 3.5.0 bliver versionen, som bliver den alle går efter på sigt, da den har fået de fleste ønsker til funktioner med.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Sukkerkogeriet Odense
Sukkerkogeriet Odense

Sukkerkogeriet Odense åbnede i december 1873 som en af de første sukkerfabrikker i Danmark. Sydfynske Jernbaneselskab forestod i starten driften på fabrikken indtil man selv begyndte at indkøbe brugte lokomotiver. Her er historien om Odense Sukkerfabrik.

Læs mere
ContecRailBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak