Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Status for ERTMS og ETCS pr. 31. marts 2016 (Trafikpolitik)

af Peter Christensen, 1/7 2016, 11:24 (2828 dage siden) @ Gæst 23

....og kontrakterne med leverandørerne er baseret på billigste pris.

Status for Signalprogrammet minder ret meget om status for IC4 i 2010: Man har besluttet at det ikke kan ændres, så nu skal resten af verden bare lære at elske Signalprogrammet, og så må regningen kommer om 5-6-7 år, når det stadig ikke virket...

Ja, hvad man ikke henter i kontrakterne ved underskrift, hentes på krav senere. Så når BDK (og andre) ikke har denne eller hint baseline klar - som spec i udbud - så GNIDER leverandørerne sig i hænderne for nu skal der hentes penge. Det er set så mange gange at det nærmest er trivielt......
Personligt tror jeg at vinderne har lavet en gusten sansynlighedsberegning på at den udbudte baseline ikke var klar til tiden. Derfor kunne de byde nærmest med tab OG hente resten på senere ændringer.
Underligt nok er BDK meget tavs, hvilket kan hænge sammen med genforhandlinger af kontrakter. Tro mig; BDK har en umanerlig dårlig sag og det handler kun om at begrænse tabet.

Der, hvor jeg sidder, ser vi ofte at leverandører nærmest forærer udstyr væk ved nybygning. Når sagerne kommer i drift, så er der korte service intervaller og høje priser på stumper (= høje driftomkostninger). Spas nok syntes sådanne leverøndører ikke at der er grund til at snakke forlængede intervaller eller reducerede priser. Nogle gange kan vi (= folk med teknisk indsigt) forklare pengefolket noget om TCO (Total Cost of Ownership), men det er bestemt ikke hver gang. Heldigvis skifter "pengefolket" ofte stilling (og vi andre gemmer gamle mails med afslag), så når der er brok over driftomkostningerne, så har vi argumenterne...i

At sammenligne med IC4 er fristende, men jeg mener ikke vi er på 2010 niveau endnu; nok mere omkring 2005-6. Der var de første IC4 i landet og det så ikke for kønt ud, men alligevel forsatte DSB med at være jubeloptimistisk. Det er vel først henad 2015-16 at der er ved at brede sig en erkendelse af fejltagelse.
Så ja, signalprogrammet er at sammenligne med en atombombe placeret i toppen af en vulkan.....


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Der kommer altid en sporvogn

Der kommer altid en sporvogn. Pris 310 kr.

Læs mere


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak