Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Status for ERTMS og ETCS pr. 31. marts 2016 (Trafikpolitik)

af Gæst24, 1/7 2016, 12:42 (2850 dage siden) @ steenth

Det er Banedanmark selv, der snakker om Bl 3.6.0.
3.5 serien pilles ud, ligesom 3.3 serien, der opsamles i 3.4.0

Ja, det er unfair at trække IC4 kortet, men der er rigtig mange ligheder mellem de to projekter, der jo endda har samme ejer.

Ingen snakker om relæ sikringsanlæg, og ingen snakker om datamat anlæg (som Kastrup, Bavnehøj eller lign). Men alternativet med at tage "den tyske vej", hvor strækninger og mindre stationer udrustes med BL 3.4.0, mens de store stationer først overgår til ERTMS når Bl 3.5.0/ 3.6.0 er modnet og stabil, bliver trynet i Banedanmark.

Banedanmark fokuserer på at få projektet gennemført så hurtigt som muligt. Så betyder det mindre, om det virker eller om det er interoperabelt eller meget risikabelt. Det væsentligste synes at være, at man skal i mål uden at genforhandle kontrakterne. Når man dertil ligger en tilsyneladende overordentlig optimistisk tro på egne og leverandørers evner, så har du en ren klon af IC4 projektet.

Jeg vil vædde på, at de reviderede tidsplaner der snart kommer ud, vil være med under to års forsinkelse, selv om alle snakker om fire til fem år...formentlig pakkes det hele ind i ændrede udrulningsplaner, så ingen kan gennemskue det.

Folkene bag IC4 er jo bestemt ikke dumme eller onde. De var nok bare lige lovlig optimistiske dengang, og kan ikke længere komme ud af deres egne beslutninger. Jeg var der i 2010, og jeg ser det gentaget i Banedanmark lige nu.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak