Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Status for ERTMS og ETCS pr. 31. marts 2016 (Trafikpolitik)

af Peter Christensen, 1/7 2016, 18:59 (2827 dage siden) @ Gæst24

Nu bliver jeg først nervøs....
Hvis målet er at overholde tidsplanen og det er mindre vigtigt om teknikken virker, så har vi opskriften på en katastrofe. Ikke kun for BDK, men for HELE jernbanen i Danmark.

Jeg set set et IT-projekt blive "tonset" igennem på den led. Det hele handlede om "holder udrulningsplanen". Nogle af os hylede og skreg for den del vi rodede med virkede overhovedet ikke. Bl.a. kunne vi ikke styre indkøb (så der blev købt "en del" for meget på den konto - i en tid hvor vi skulle spare), vedligeholdelsesjob var konverteret elendigt osv.
Der var ingen forståelse i udrulningsgruppen herfor. Det var først da een medarbejder tog bladet fra munden og fortalte vores daværende tekniske direktør hvordan verden så ud at det skete noget. Dels blev der lige ændret i hvem der var ansvarlig, dels gik vi i ca. 12 måneder tilbage til vores "gamle" system. Da udrulningen blev genoptaget, så var de værste fejl da luget ud, men vi har ikke alle de lovede funktioner. Det er nu 3 år siden. I de ca. 2 år hvor udrulningen var mest kaotisk blev 5 medarbejdere "slidt op"...60 timer pr uge i laaaaaang tid og ingen ende på vrøvlet er ikke gavnligt for at holde på folk. De her folk var kloge nok til at finde noget andet - meget langt væk fra IT.
Da signalprogrammet i den grad er IT baseret og en hel del meget større end et lille skide vedligeholdelsesprogram, så er der virkelig grund til at være påpasselig. At ignorere faresignaler og overvurdere egne evner kan blive meget dyrt.....


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak