Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Timemodel: ½-timesdrift Superlyntog Kh-Od og Od-Kh (Trafikpolitik)

af Frode Frederiksen, 1/7 2016, 19:58 (2849 dage siden) @ ThomasTT

Har du selv læst rapporten? Der er ikke planlagt halvtimesdrift odense-kbh

Ja, jeg har - i modsætning til dig - læst rapporten. Det er i længden ret enerverende at "diskutere" med en, som overhovedet ikke har sat sig ind i tingene.

Det fremgår tydeligt af rapportens side 5, side 74, side 75, side 78 og side 80, at der bliver halvtimesdrift med Superlyntog mellem København og Odense og mellem Odense og København. Fra København bliver der afgang i minuttal 00 og 30 med ankomst i Odense i minuttal 58 og 28. I modsat retning bliver der afgang fra Odense i minuttal 02 og 32 med ankomst i København i minuttal 00 og 30.


Jeg har skam læsr rapporten men gider inke det ævl. Tro hvad du vil.

Jeg opfatter det ikke som halvtimesdrift, når der er 5-6 tog i timen, bare fordi to af dem kører i fast takt i runde tal.Tværtimod understreger det nærmest det forkerte i tankegangen. Man indsætter stort set s-togs hyppighed mellem odense og københavn. Og faktisk også videre til aarhus. Men man sælger det som noget meget mindre, fordi man insisterer på at dyrke og overdrive forskellene på togene


Det er bare så underholdende at se din reaktion, hver gang en eller anden afslører dig i ikke at have styr på Timemodellen - og heller ikke på så meget andet.

Der bliver som nævnt rendyrket halvtimesdrift med Superlyntog med faste minuttal mellem København og Odense og omvendt.

Herudover bliver der nogle andre tog, der dækker andre behov. Helt nøjagtigt bliver der i alt 6 tog (og altså ikke "5-6", som du anfører), i hver retning København-Odense pr time. At du anfører "5-6", vidner endnu engang om, at du ikke har læst på lektien.

Du taler for en form for S-togsdrift og med 6 tog i timen, kunne der i teorien laves 10-minutters drift. Men det er kun i teorien, og kun noget der sker inde i dit hoved. De 6 tog, der dækker to forskellige togsystemer, dækker hvert sit behov. Der er tale om 3 Superlyntog og 3 Regionaltog. Du overser endvidere, at de 3 Regionaltog kører ad to forskellige ruter for at dække to forskellige strækninger/behov (de to af regionaltogene kører via Høje Taastrup-Roskilde og det tredje kører via Ny Ellebjerg-Køge Nord).

Din ide om, at det hele skal køre, som du synes, tangerer en eller anden pladderhumanistisk ide om, at alle skal have en lige dårlig køreplan. Du vil ikke acceptere, at kunderne har forskellige behov. Kunder, der skal fra København til Fyn og Jylland, gider ikke standse ved alle dine standsningssteder. Og sidder de i dag i bilen, får du dem aldrig over i toget med din køreplan.

Din tilgang virker i det hele ret socialistisk: "Hvad ikke alle kan få, skal ingen have." Heldigvis fandt jernbanens fædre hurtigt ud af, at det på mange strækninger var en god ide at lave flere forskellige togsystemer med forskellige køretider og standsningsmønstre. Gennemgående tog uden stop er næsten - men kun næsten - lige så gammel som jernbanen selv. Men du synes jo nok sikkert også, at lyntogenes indførelse i 1935 var en dårlig ide.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak