Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Status for ERTMS og ETCS pr. 31. marts 2016 (Trafikpolitik)

af steenth, 2/7 2016, 12:50 (2853 dage siden) @ Gæst24

Det er Banedanmark selv, der snakker om Bl 3.6.0.
3.5 serien pilles ud, ligesom 3.3 serien, der opsamles i 3.4.0

Okay. Men jeg kan ikke se de aktivitet omkring 3.6.0 endnu. Men man trækker ikke en version ud. Man bruger bare en nyere version. Og de skal i signalsystemet levetid opgradere løbende.

Ja, det er unfair at trække IC4 kortet, men der er rigtig mange ligheder mellem de to projekter, der jo endda har samme ejer.

IC4 projektet kunne leverandøren ikke levere et færdig tog og DSB overtog projektet. Og hvad har de leveret efterfølgende?

Men ved signalprojektet er det leverandører, som har leveret signalsystemer med/uden ERTMS og som gerne vil været på markedet i fremtiden.. de kan overleve en forsinkelse, men ikke de ikke kan levere.

Ingen snakker om relæ sikringsanlæg, og ingen snakker om datamat anlæg (som Kastrup, Bavnehøj eller lign). Men alternativet med at tage "den tyske vej", hvor strækninger og mindre stationer udrustes med BL 3.4.0, mens de store stationer først overgår til ERTMS når Bl 3.5.0/ 3.6.0 er modnet og stabil, bliver trynet i Banedanmark.

Formålet med signalprojeket er ikke ERTMS, men udskiftning af sikringsanlæg. ERTMS niveau 2 er valgt for det kan nedbringe omkostningerne til udskiftning. Og der store omkostninger ved at vælge fx niveau 1. (med/uden signaler) Svenskerne har også valgt i deres strategi at bruge niveau 2 på deres store stationer. Hvis skulle gøre på store stationer vel beholde de gamle sikringsanlæg lidt endnu indtil de fundet problemerne er løst.

Jeg vil vædde på, at de reviderede tidsplaner der snart kommer ud, vil være med under to års forsinkelse, selv om alle snakker om fire til fem år...formentlig pakkes det hele ind i ændrede udrulningsplaner, så ingen kan gennemskue det.

Hvem er alle her? Jeg har et problem at jeg ikke kan se hvor kilderne til kritisk er placeret. Jeg vil gerne kunne vurdere hvad grundlag det bygger på. (jeg kan let findes) - Ellers oprettet en konto her.

Ellers er første nøglepunkt er hvornår de første strækninger sætte i drift og godkendes til drift. Så vidt jeg kan se er den udskudt igen. For udrulningen bagefter - er de planer også for optimistiske? Det er leverandørerne selv om har lavet dem.

Folkene bag IC4 er jo bestemt ikke dumme eller onde. De var nok bare lige lovlig optimistiske dengang, og kan ikke længere komme ud af deres egne beslutninger. Jeg var der i 2010, og jeg ser det gentaget i Banedanmark lige nu.

Det havde været oplagt at de have stoppet IC4 projektet i 2009.... DSB skulle ikke haft lov til at overtage projektet, som de har gjort. Banedanmark har jo den mulighed at hvis en af leverandørerne fejler, så kan den anden overtage.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


DSB MO1817Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak