Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Signaler i venstre side? (Generelt)

af Jens V, 18/7 2016, 20:05 (2837 dage siden) @ Fysikeren

PU-signal udført med 'Svenskerpil'.

[image]


Hvad kommer ordet "svenskerpil" af?


Fra SODB Anlægsbestemmelser (bemærkninger til "Gyldighedsmærke"):

Det gamle gyldighedsmærke på signaler (rundt og hvidt med rød kant og
forsynet med spornummer, stationsforkortelse e.l.) anvendes kun sjældent
til at markere signaler, der er unormalt placeret i forhold til sporet,
bl.a. fordi det fylder temmelig meget, og fordi det vil kunne forveksles med
en hastighedstavle.
I stedet har unormalt opstillede signaler (f.eks. på Kk fjern og Kh nær)
været markeret med specialdesignede skilte, pile o.l., eller de har overhovedet
ikke været markeret under henvisning til, at lokomotivføreren skulle
kende disse via sit strækningskendskab.
I Sverige anvendes der konsekvent et pilformet mærke til markering af
signaler opstillet unormalt i forhold til sporet.
I LOKO-projektet (mere kapacitet Kh-Kk) i år 2001 har det været nødvendigt
at opsætte en del signaler på den unormale side af sporet på grund
af de snævre kurver og tunnelen. Derfor har lokomotivpersonalet og
DSB's repræsentanter ved signalkommissioner i LOKO-projektet foreslået
Banedanmark konsekvent at gå over til at anvende en markering
som den svenske.
Da det svenske mærke både var godt, billigt og kendt af de svenske lkf,
der kører på strækningen, blev det i enighed besluttet at anvende dette.
I LOKO-projektet er pilmærkerne i tunnelen i øvrigt etableret med lys efter
ønske fra lokomotivførerne.

Pudsigt, at man på Kh anvender både "det gamle gyldighedsmærke" (som det benævnes herover) og pilen, men jf. SR § 6 er de begge gyldige omend med en lidt afvigende betydning ... :-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak