Nye el lokomotiver til kørsel til, fra og gennem Danmark (Generelt)
Grunden til at alle kontrakter kun er optioner er, at markedet stadig venter på en "troværdig"* udmelding fra Banedanmark på status for Signalprogrammet og en eventuelt ændret udrulningsplan. Alle vil helst undgå at investere i den dyre STM box, som ikke kan tjenes hjem i den korte periode, hvor den skal anvendes. Der er nemlig stor risiko for, at godskunderne kun lader deres kontrakter med operatørerne gælde, mens der skal bruges STM, og derefter udbyder på ny, hvor en ny operatør med trækkraft uden STM kan overtage trafikken billigere. Et alternativ ville naturligvis være, at forlænge perioden, hvor en STM box er påkrævet.
Interessant observation. Hvis tidsplanen var holdt, så skal transittog kun have DK-STM og ERTMS samtidig i 2 år. Jeg har kigget i DB Cargo repræsentation på Banekonferencen i år, hvor de piver over det og de kommer med et forslag om at beholde det nuværende signalsystem længere.. (sync med det svenske bl.a.)
Men det er positiv der er interesse for mere togtrafik på langt sigt.
Mvh
Steen