Ny bane til Billund (Generelt)
Der skal alligevel laves mange jordarbejder og der er mange fredede områder i Vejle Ådal. Mht klodser er produkterne med høj salgsværdi i forhold til rumfang, så transportomkostningerne er en ubetydelig andel af den samlede udsalgspris. Her er tidsmæssig præcision og fleksibilitet vigtigere og der kan en jernbane ikke konkurrere (mere). Men hvis udviklingspotentialet medregnes i Billund er der store fordele med en ny bane. Sidstnævnte forhold, såkaldte dynamiske effekter, regnes bare ikke med i nuværende investeringsmodeller (kun i reduceret omfang, da det regnes for "fugle på taget"). Det skal dog nævnes at man i Danmark kun har meget få egentlige integrerede udviklingsprojekter af større omfang at referere til, så for mange regnedrenge er det nyt og uprøvet territorium (og ofte ender projekterne i udviklingsmæssig forlis på grund af prissætning osv, se blot storebæltsafgiften som holder en hel region i "jerngreb", da lokal integration ikke kan betale sig i fuldt omfang).