Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Billeder fra Hundested i lørdags (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 27/7 2016, 11:45 (2829 dage siden) @ Erling Pedersen

Om et par år skal MY 1126 have ETCS for at kunne køre i Danmark, så hovedfokus bør være på dén udfordring.

I mit "tidligere liv" hos en større statslig infrastrukturforvalter, blev jeg præsenteret for en ETCS løsning til "Veterantogsbrug". Her var ideen, at ETCS byggedes ind i en vogn, der så via kabler gav forbindelse til det "aktive" førerrum, hvorfra afstanden fra togets forende og til ETCS anlægget blev indtastet.
Tanken dengang var en godkendelse på op til 120 km/t.
Udstyret kunne indbygges i et toilet på en B-vogn, der så altid skulle være med i togstammen (for andre klubber kunne anvendes andre vogne - der blev snakket om Gs/Hd, CLS, Eh og "HBS post/pak og personvognene" (HV E134 og søstre)

I princippet ville det være ligegyldigt, hvilket førerrum der gik forrest, og MY Veterantog ville således kunne køre med DJKs ADns uden at bekoste onboard anlæg til den (men selvfølgelig løse forbindelsen til MY 1126 enten via ATC eller via OHJ Bns-ens GM-kabel løsning (om jeg husker ret).

Jeg har ikke længere nogen tilknytning til det danske signalprogram, og kender ikke til status på løsningsforslag til veteranbanerne. On board specialisterne i Bombardier kender godt til ideen om sådanne mobile anlæg, men fokus er pt mere på at udvikle de nyeste standarder til "normale" tog :-)

/Lasse
Bombardier


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Billige jernbane T-shirts

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak