Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Exit IC2? (Generelt)

af andersj, Aalborg, 3/8 2016, 10:40 (2817 dage siden) @ Gæst1

Mon ikke man vil se, at alle kræfter (samt en hel del penge) kanaliseres til at få IC4 til at performe noget bedre end nu. Formentlig peaker det i November, således at DSB til December kan melde, at IC4 er "godt på vej", og dermed undlade at "andre alternativer" kommer i spil.
Det kommer til at ligne forløbet ved Prose rapporten, hvor IC4 lige op til rapportens udgivelse performer bedre end nogensinde (stadig ikke specielt godt, "men hvis udviklingen fortsætter er der stadig hurtigere at satse på IC4, end at købe nye tog" - som DSB af uransagelige grunde skal bruge syv år på at købe), for derefter at dale ned på det leje, hvor toget er nu, da mDSB i længden ikke har råd til denne ekstra indsats.

DSB har ikke alternativer til IC4 de næste ti års tid, men der kan findes alternativer til DSB i efterårets politiske reformer. De færreste vil opdage, hvis DSB overfører et par hundrede mio mere til at holde IC4 i live, mens de forhandlinger foregår. Med et eksisterende monopol på trafik (og rådgivning af politikerne) på spil, vil det i al fald være en oplagt investering for DSB.

Jeg tror det er meget mere afhængigt af de politiske forhandlinger om Togfonden og specielt investeringerne i køreledninger. Det vil være nødvendigt at holde en flåde IC4 i drift frem til nye elektriske fjerntog bliver leveret, for alternativet er at hente MR tog frem fra gemmerne - og det vil hverken regeringen eller DSB.
Har du andre alternativer tror jeg at både os her i forum, DSB og transportministeren rigtigt gerne vil høre hvad det er.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak