Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Exit IC2? (Generelt)

af Scharfenberg, 3/8 2016, 11:42 (2816 dage siden) @ Gæst1

"men hvis udviklingen fortsætter er der stadig hurtigere at satse på IC4, end at købe nye tog" - som DSB af uransagelige grunde skal bruge syv år på at købe), for derefter at dale ned på det leje, hvor toget er nu, da mDSB i længden ikke har råd til denne ekstra indsats.

DSB har ikke alternativer til IC4 de næste ti års tid, men der kan findes alternativer til DSB i efterårets politiske reformer.

DSB forventer at få leveret en række nye ellokomotiver til 200 km/t allerede om tre år i 2019. Disse suppleres af en række eltogsæt fra 2023-24. Men ja, meget afhænger af elektrificeringen og Togfonden DK. IC4 kan ikke bare parkeres fra i morgen - der er trods alt 30-40 i drift hver dag og en årlig driftspulje på ca. 64 togsæt. Men man kan vælge at fokusere på de bedst performende togsæt og så udfase dem kontrolleret frem mod 2030, hvor nye eltog kan sende hele flåden af IC3 på velfortjent pension.

DSB's strategi er klar: Først skal IC4 performe fornuftigt igen, og derefter kan IC2 evt. følge trop - hvis det ellers giver mening. Husk på at IC4-flåden udgør op til 77 togsæt x 204 siddepladser = ca. 16.000 siddepladser. IC2 kun 23 x 113 = 2600 siddepladser.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak