Exit IC2? (Generelt)
Tja, man kan jo se på hvor langt et tog kører mellem nedbrud - blandt venner kaldet MDBF (Mean Distance Between Failure).
Som det ses på ovenstående, så går det ikke specielt godt for IC4 og de fine planer fra Atkins og PROSE holder bare ikke....
All tal brugt til overnstående kan nappes fra DSB egne rapporter til folketingets trafikudvalg.
Atkins og PROSE rapporterne kunne nappes via Ingeniørens hjemmeside, så der er på ingen måde tale om at afsløre "hemmelig" information.....men visse hos DSB ønsker mig nok hen hvor pebret gror, hvilket kan blive svært, da jeg allerede er dér.
IC2 har jeg ikke fundet en graf på.
Mindes dog at have set en MDBF på ca. 1800 km for IC2 i de seneste rapporter. Det er nogenlunde på niveau med IC4 i 2010-11...
I betragtning af at kun 3 (!!!!) IC2 har kunnet holdes så nogenlunde kørende, så er det ikke imponerende.
På godt dansk: IC4 er en bunke skrammel og IC2 er værre.
Men bare rolig - det har før set sort ud for senere at gå helt af h...til.
Bare lige for sammenligning: IC3 har en MDBF på henad 30-35.000 km - og nogle gange mere!
I betragtning af at DSB/Ansaldo nu har brugt over 10 år på at få IC4 til at virke, men konklusionen blive at det evnede parterne ikke.
Uden at have insider kilder eller andet godt, så ligner IC2 et project i dødskramper....så ja, det er meget muligt at de forsvinder fra skinnerne om få dage.